STRONA GŁÓWNA | SATHYA SAI BABA | NAUKI | ORGANIZACJA | PUBLIKACJE | AKTUALNOŚCI | MYŚL DNIA | GALERIA | JEDZIEMY DO SAI | KONTAKT Z NAMI | MULTIMEDIA | DYSKURSY MP3 | LINKI | MAPA SERWISU | SKLEP

 

 

 

 

 

 

 





::Myśli dnia z ostatnich 30 dni






15.04.2024 r.

MYŚL DNIA

W rzeczywistości rozróżnianie między głową rodziny a sannjasinem nie ma znaczenia. Zakładanie szaty w kolorze ochry nie uczyni człowieka wielbicielem Boga. Wypowiadanie mantr nie oczyści kogoś z grzechów. Noszenie przy sobie Gity i wykrzykiwanie pustych słów nie spowoduje, że człowiek stanie się wzorem. Jedynie kogoś, kogo myśli i czyny są w harmonii, można nazwać sadhu (człowiekiem szlachetnym). Kim są sadhu? Sadhu to nie tylko ci, którzy przywdziewają szatę w kolorze ochry. Wszyscy są sadhu. Wszystkie istoty mają w sobie sadhutwę (dobro i czystość). Muszą pielęgnować i przejawiać te cechy zamiast wyróżniać się strojem zewnętrznym. To czystość myśli ukazuje sadhutwę. Nie trzeba ubierać pomarańczowej szaty, aby zostać sadhu. Serce musi być czyste. Rawana przybrał postać ascety, by uprowadzić Sitę. Strój Rawany tylko skrywał jego złe intencje. Trzeba porzucić złe cechy. Nawet jeśli na początku będzie to przebiegało powoli, ostatecznie przyniesie wielkie dobro. Złych cech należy pozbyć się w młodości. - Dyskurs z 7.01.1988 r.

-BABA


14.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Dzisiaj świętujesz początek Nowego Roku. Jednak w rzeczywistości każdą chwilę powinieneś traktować jak początek Nowego Roku. Wielu ludzi martwi się, jakie zmiany przyniesie Nowy Rok w sferze społecznej, politycznej i ekonomicznej. Jeśli tylko miały nastąpić jakieś zmiany, nie będą one czekały na przyjście Nowego Roku. W istocie do wielu zmian dochodzi w jednej chwili. Być może zastanawiasz się, jakie to wielkie zmiany zajdą w tym Nowym Roku. Wszystko, co wydarzyło się w tamtym roku, będzie miało miejsce także w tym roku. Nie należy się tym martwić. Powinieneś się niepokoić, że mimo upływu lat nie następuje transformacja w twoim sercu. Musisz porzucić złe myśli, słowa i czyny. Powinieneś świętować nadejście Nowego Roku, przyswajając sobie szlachetne i boskie uczucia. Powinieneś doświadczać błogości, uświadamiając sobie nieprzejawioną zasadę atmy w tym przejawionym świecie. - Dyskurs z 14.04.2002 r.

-BABA


13.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Jesteś częścią społeczeństwa. Twoja pomyślność zależy od pomyślności społeczeństwa. Dlatego dąż do pomyślności wszystkich. Lokah samastah sukhino bhawantu - niech wszystkie światy będą szczęśliwe! Porzuć małostkowość; pielęgnuj szerokie uczucia, aby doświadczać błogości! Nowy Rok niesie ze sobą dobre rezultaty. Nowego Roku nie obchodzi się tylko po to, by spożywać pyszne potrawy. Wzbudzaj w sobie święte uczucia i podejmij postanowienie, aby prowadzić owocne życie. Dobro i zło tego świata zależy od twojego postępowania, które determinują twoje myśli. Zatem rozwijaj dobre myśli. Tylko wtedy będziesz mógł godnie żyć. Stań się wzorem dla swoich bliźnich. Dawaj im szczęście, okazuj im współczucie i rozmawiaj z nimi z miłością. Będzie to możliwe, jeśli zdobędziesz boską miłość. Staraj się zostać odbiorcą boskiej miłości. Śpiewaj Jego imię całym sercem. - Dyskurs z 26.03.2001 r.

-BABA


12.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Dzisiaj jest wielu, którzy nie przywiązują żadnego znaczenia do kontemplowania boskiego imienia (namasmarany). To wielki błąd. "W tej epoce kali jedynie intonowanie boskiego imienia może sprawić, że osiągniesz spełnienie w życiu". Śpiewanie na chwałę Pana jest bardzo święte. Niech każda jedna ulica rozbrzmiewa śpiewem boskiej chwały. Niech każda jedna komórka twojego ciała napełni się boskim imieniem. Nic innego nie obdarzy cię taką błogością, odwagą i siłą, jaką czerpiesz z namasmarany. Nawet jeśli ludzie śmieją się z ciebie, nie przejmuj się tym. Ludzie mogą mówić: "On jest oficerem służby administracyjnej. Jak to możliwe, że wykonuje także namasmaranę?". Każdy, kto ma serce, ma prawo do wykonywania namasmarany. Każdy ma takie samo serce. Co w tym złego, jeśli oficer służby administracyjnej wykonuje namasmaranę? Czy to młody czy stary, bogaty czy biedny, każdy musi praktykować namasmaranę. Tylko głupcy szydzą z ludzi praktykujących namasmaranę. Praktykuj namasmaranę z pełną uwagą i z całkowitym poświęceniem. - Dyskurs z 14.04.2002 r.

-BABA


11.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Miesiąc Ramadan ustanowiono dla świętego zadania, jakim jest przypomnienie i praktykowanie nauk, które głosił Hazrat Mahomet, a także osiągnięcie boskiego stanu jedności i czystości. Razem z widzeniem (darszanem) księżyca w nowiu zaczyna się post zwany Ramadanem, a gdy ponownie widać nów księżyca, post się kończy. Post nie polega jedynie na powstrzymywaniu się od jedzenia i picia. Post obowiązuje od wschodu do zachodu słońca i jest ściśle przestrzegany. Ludzie wstają o godzinie trzeciej lub czwartej rano w czasie brahmamuhurty i rozpoczynają od modlitwy, a później przez cały dzień starają się doświadczać stałej obecności Boga. Takie jest znaczenie postu (upawasy). W czasie Ramadanu unika się rywalizacji i porzuca się nienawiść. Mąż i żona przebywają oddzielnie, chociaż pozostają pod jednym dachem. Matka i dzieci jednakowo przestrzegają duchowych zasad; wszędzie panuje atmosfera braterstwa. Ciało, umysł i zmysły zostają poddane surowej dyscyplinie. Miesięczny post zalecają wszystkie religie. - Dyskurs z 12.07.1983 r.

-BABA


10.04.2024 r.

MYŚL DNIA

W człowieku znajdują się czyste i pobożne cechy. Człowiek musi przejawiać wrodzone czyste uczucia, a nie zwierzęce i fałszywe cechy. Jednak dzisiaj doznaje moralnego upadku. Przez te wszystkie nienaturalne sytuacje świat stał się ponurym i martwym miejscem. Jeśli straci się pieniądze, można je ponownie zarobić. Jeśli straci się zdrowie, można je odzyskać. Niemniej jeśli straci się czas, nie można go odzyskać. Człowiek musi we właściwy sposób wykorzystywać czas, jakim dysponuje. Pieniędzy ubywa, gdy się je wydaje. Jednak długość życia człowieka maleje razem z upływem czasu. Każdy człowiek musi być świadom ostrego miecza zwanego czasem, który wisi nad jego głową i który zawsze jest gotów do uderzenia. Musicie być ostrożni. Nie możecie zostać jego ofiarami. Zmarnowanego czasu nie da się odzyskać, w przeciwieństwie do straconych zdrowia i pieniędzy. Ucieleśnienia miłości! Aby uświęcać czas, musicie podejmować prawe czyny. Dobre czyny są skutkiem jedynie dobrych uczuć. Musicie pielęgnować takie czyste i boskie uczucia. - Dyskurs z 5.03.2000 r.

-BABA


9.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Spójrz w swoje wnętrze i doświadczaj Boga, który mieszka w twoim sercu. To jest prawdziwe Ugadi. Uświadom sobie, że Bóg jest wszechobecny. Bóg jest jeden, choć ludzie czczą Go pod różnymi imionami. Słodyczy może być wiele, jak gulab dżamun, majsor pak i dżilebi, ale cukier we wszystkich jest taki sam. Ludzie mają różne imiona i formy, ale boskość we wszystkich jest taka sama. Prawda jest jedna - mędrcy określają ją różnymi nazwami (Ekam sat wiprah bahuda wadanti). Patrzysz na podobiznę Kriszny w koronie z pawim piórem lub Śiwy z trzecim okiem. Są to zwykłe obrazki Boga. Bóg nie ma formy. On jest ponad wszelkimi imionami i formami. Nie ograniczaj więc Boga do żadnego imienia i formy. Pozbądź się fałszywego przekonania, że Bóg znajduje się tylko w tym czy tamtym miejscu. Kontempluj Boga, który mieszka w twoim sercu i zdobądź Jego łaskę. Od tego świętego dnia Ugadi dostrzegaj Boga w każdym. Kogokolwiek spotkasz, przekaż mu pozdrowienia i traktuj go jak ucieleśnienie Boga. - Dyskurs z 16.03.2010 r.

-BABA


8.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Nie trać energii na bezsensowną grę w zdobywanie i tracenie, gromadzenie i wydawanie, na poszukiwanie przemijającej sławy, bogactwa i szczęścia. Podążaj naprzód królewską drogą do samorealizacji i nie schodź na drogę złudnej radości. Nie oznacza to, że musisz porzucić rodzinę i krewnych i iść w pojedynkę. Społeczność, w jakiej żyjesz, to arena, na której możesz odnieść zwycięstwo, to sala gimnastyczna, gdzie uczysz się zwyciężać. Droga duchowa prowadzi przez współczucie, wzajemne zrozumienie, samopomoc i służbę. Działania te wspiera społeczeństwo i należy je spożytkować dla dobra społeczeństwa. Jeśli kogoś kochasz, nie będziesz chciał go kontrolować, nie będziesz pragnął jego własności, nie będziesz zazdrościł, gdy się mu powodzi, ani nie będziesz się cieszył, gdy cierpi. Miłość jest najsilniejszym lekarstwem na chciwość. Oto podstawowa dyscyplina duchowa: dawać miłość i otrzymywać miłość. - Dyskurs z 6.03.1970 r.

-BABA


7.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Zamykanie się w pokoju i ofiarowywanie kadzidła i kwiatów przed obrazem lub posążkiem Boga oraz śpiewanie lub powtarzanie Jego chwały to bardzo ubogie środki zastępcze dla dyscypliny, która uwolni cię od ignorancji. Wszystkie istoty są obrazem Boga; wszyscy ludzie są Jego odbiciem; więc dlaczego się zamykasz? Wszelkie stworzenie idzie w pielgrzymce do Niego; zatem dlaczego zachowujesz się tak, jakbyś pokonywał tę drogę sam? Uważasz, że czas spędzony w kościele, w świątyni lub w domowym pokoju modlitwy na adoracji i na rytualnym oddawaniu czci jest poświęcony Bogu, a pozostały czas jest przeznaczony na inne cele. Jednak nie możesz w ten sposób wyznaczać i rozgraniczać królestwa Boga i człowieka. Bóg jest zawsze z tobą, w każdym miejscu. Wasudewa sarwam idam - wszystko to jest Bogiem. Społeczeństwo to szkoła, gdzie tej lekcji uczą się ci, którzy wytrwale szukają. - Dyskurs z kwietnia 1973 r.

-BABA


6.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Z jednej strony na świecie istnieją atrakcje prejo-margi (ścieżki przyjemności), a z drugiej strony, śrejo-margi (ścieżki celu). Ci, którzy poszukują przyjemności zmysłów, wybierają prejo-margę. Tylko mędrcy duchowi, którzy są obojętni wobec ulotnych, ziemskich przyjemności pochodzących ze zmysłów, którzy są wyrzeczeni i mają czyste serce, kroczą śrejo-margą. Istnieje jeszcze jedna ścieżka, która wykracza poza te ścieżki. Prejo-marga i śrejo-marga obejmują wszystkie możliwe pragnienia ludzi. Cecha anapekszy przewyższa te ścieżki. Anapekszę określa się jako bycie wolnym od pragnień. Jednak nie jest to całkiem właściwe określenie. Prawdziwa anapeksza przejawia się, gdy człowiek porzuca poczucie "Ja jestem tym, który czyni" i "Ja jestem tym, który doświadcza". Oznacza to, że trzeba wyrzec się pychy z wykonywania czynności oraz poczucia radości z upragnionych przedmiotów. To jest prawdziwy stan anapeksza (bez pragnień). Gdy wszystkie czyny wykonuje się jako ofiarę dla Boga, wówczas panuje anapeksza. Jeśli takie uczucie wypełnia serce wielbiciela, Bóg obdarza go błogością. Taki wielbiciel jest drogi Panu. - Dyskurs z 20.11.1990 r.

-BABA


5.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Zachowanie spokoju w przyjemności i bólu, w czasie pochwał i krytyki to trudne zadanie. Nie można tego osiągnąć dzięki wiedzy. Być może zastanawiasz się, jak to jest możliwe, aby zachować taki spokój. Powinieneś zapytać, kim jest ten, kto krytykuje i kim jest ten, którego poddaje się krytyce. Jeśli uważasz, że ciało jest krytykowane, to dobrze. Traktujemy ciało jak zbiornik z nieczystościami, takimi jak mocz czy kał i myślimy, że składa się jedynie z pięciu żywiołów. Zatem dlaczego miałaby oddziaływać na ciebie czyjaś krytyka? Jeśli atma jest krytykowana, to ta sama atma istnieje w krytykancie i w krytykowanym. Oznacza to, że krytykant krytykuje samego siebie! Zarówno pochwała, jak i krytyka odnosi się tylko do ciała - musisz rozpoznać tę prawdę i zgodnie z nią postępować. Jeśli uważasz, że ktoś cię krytykuje, oznacza to, że akceptujesz krytykę. Jeśli twierdzisz, że nie jesteś krytykowany, wtedy nie przyjmujesz krytyki i wraca ona do nadawcy. - Dyskurs z 25.04.1998 r.

-BABA


4.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Musi istnieć zarówno czystość wewnętrzna jak i czystość zewnętrzna. Czystość ciała dotyczy tego, co fizyczne. Obejmuje takie działania oczyszczające, jak kąpiel, zakładanie czystych ubrań czy spożywanie czystego jedzenia. Jednak sama czystość zewnętrzna bez czystości wewnętrznej jest bezwartościowa. Każdy, od uczonego po zwykłego człowieka, dba tylko o czystość zewnętrzną, a nie o czystość wewnętrznego serca. Niezależnie od tego, jak czyste będą składniki, jeśli naczynie, w którym się gotują, nie jest czyste, wówczas jedzenie się zepsuje. Dla człowieka serce to naczynie; musi dopilnować, żeby utrzymywać je w czystości i nieskażone. Każdy musi podejmować bezinteresowną służbę, aby oczyścić serce. Należy porzucić przywiązania i niechęci, które zanieczyszczają umysł, koncentrując się na bezinteresownej służbie. Można ją wykonywać, gdy serce jest czyste. Dlatego dla dobrego wielbiciela niezbędna jest zarówno czystość ciała jak i umysłu. - Dyskurs z 20.11.1990 r.

-BABA


3.04.2024 r.

MYŚL DNIA

W dzisiejszym świecie każdy człowiek bardzo stara się osiągnąć pokój, wykonując różne sadhany. Pokoju nie można osiągnąć dzięki duchowym dążeniom. Pokoju nie można zdobyć nawet dzięki znajomości tekstów, władzy czy wysokiej pozycji w życiu. Pokój można osiągnąć tylko dzięki łasce Boga. Chociaż człowiek chce osiągnąć pokój, napotyka wiele przeszkód na swojej drodze. Ci, którzy podróżują pociągiem, dobrze znają powiedzenie: "Mniej bagażu, to więcej komfortu, a to czyni podróż przyjemną". Obecnie człowiek obciąża się nieograniczonymi pragnieniami. Z powodu tego bardzo ciężkiego bagażu pragnień niezwykle trudno jest mu kontynuować podróż życia. Wskutek mnożących się pragnień traci równowagę, oddala się od celu, a nawet popada w szaleństwo. Dlatego podkreślam konieczność ograniczania pragnień. Dzięki ograniczaniu pragnień do pewnego stopnia możesz osiągnąć pokój. Musisz kontrolować pragnienia i starać się zdobyć łaskę Boga. - Dyskurs z 25.04.1998 r.

-BABA


2.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Udasina oznacza obojętność wobec radości lub smutku, zysku lub straty, zaszczytu lub zniewagi. Musisz troszczyć się tylko o to, aby widzieć, czy twoje czyny są czyste i bezinteresowne zgodnie z twoim sumieniem. Nic innego nie ma znaczenia - ani pochwała, ani krytyka innych ludzi. Jeśli sumienie mówi ci, że to, co czynisz, jest dobre, możesz podążać naprzód, niezależnie od opinii innych, czy są to twoi krewni, przyjaciele, czy inni. To jest prawdziwe znaczenie obojętności (udasina). Nie możesz poddać się lękowi ani groźbom. W tej sytuacji zaleca się, aby sewacy trzymali się z dala od polityki. Czasem z powodu pragnienia zdobycia uznania lub sławy można ulec pokusie nawiązywania relacji z ludźmi u władzy. Pokusa ta wypacza twój umysł. Dzięki rozwijaniu ducha obojętności (udasinaty) w jego prawdziwym znaczeniu musisz starać się służyć wszystkim z miłością. Obojętność nie może przybrać formy arogancji ani ostentacyjnej wyniosłości. Trzymaj się tego, co dobre i odejdź od tego, co złe. To jest najwyższa udasinata. - Dyskurs z 20.11.1990 r.

-BABA


1.04.2024 r.

MYŚL DNIA

Jeździsz z miejsca na miejsce jak paczka pocztowa zbierająca stemple na opakowaniu, a nie na samej twojej wewnętrznej istocie. Niewidomy nie martwi się o to, czy jest noc czy dzień. Podobnie i ty, nie rozgraniczaj jednego miejsca od drugiego. Wszędzie zachowujesz się tak samo nierozważnie, skoncentrowany wokół zmysłów. Nie pozwalasz świętości miejsca oddziaływać na umysł. Na skutek pielgrzymek twoje nawyki muszą zmienić się na lepsze, twoje spojrzenie musi być szersze, a twoje wewnętrzne widzenie musi stać się głębsze i trwalsze. Musisz uświadomić sobie wszechobecność Boga i jedność ludzkości. Musisz nauczyć się tolerancji i cierpliwości, wyrozumiałości i służby. Po powrocie z pielgrzymki, gdy siedzisz w domu i zastanawiasz się nad swoimi doświadczeniami, musisz podjąć postanowienie, aby dążyć do większego, bogatszego i bardziej rzeczywistego doświadczenia, jakim jest urzeczywistnienie Boga. Błogosławię ci, abyś wykształcił w sobie taką determinację i powoli starał się osiągnąć ten cel. - Dyskurs z 28.02.1964 r.

-BABA


31.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Kiedy Jezus umierał na krzyżu, niewidzialny głos odezwał się z nieba: "Śmierć jest przebraniem życia". Ciało jest ubraniem, które zakłada boski duch. Zatem nie rozpaczajmy, kiedy to ciało jest znoszone, rozpada się lub jest zranione. Śmierć to wydarzenie, które jest częścią prawdziwej natury ciała. Ludzie doszukują się przyczyn śmierci, ale nie szukają boskiego źródła życia. Przez ten krótki epizod życia zaangażuj się w wielbienie Boga i w wykonywanie boskiej pracy. Bóg inkarnował w ludzkiej postaci, aby zainspirować ludzi do podążania za wyższymi ideałami - nie tylko w Indiach, ale również w innych krajach. Ludzie mogą posługiwać się wieloma językami i prowadzić odmienny styl życia, lecz Bóg jest jeden i jest On wszechobecny. Wszystkie religie głoszą, że Bóg jest miłością i że można Go osiągnąć przez miłość. Formy wielbienia Boga różnią się, ponieważ zostały ukształtowane zgodnie z czasem i miejscem, ale ich podstawową treścią jest miłość. Językiem miłości posługują się wszystkie serca i jest dla wszystkich zrozumiały. Jest tylko jedna rasa - rasa ludzkości. Takie było życie i przesłanie Jezusa. - Dyskurs z 25.12.1979 r.

-BABA


30.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Ucieleśnienia miłości! Dyscyplina jest jak podstawowa zasada życia dla każdej żywej istoty. Dyscyplina jest jak kręgosłup dla wszystkich ludzi. Dyscyplina oznacza ścisłe przestrzeganie określonych reguł i norm. Regulują one życie człowieka i prowadzą go na ścieżkę dobra. W przeciwnym razie dozna upadku. Bez dyscypliny nie będzie pomyślności (Na śrejo nijamam wina). Człowieczeństwo nie przetrwa bez reguł i norm. Bez dyscypliny rodzaj ludzki zginie. Dyscypliny nie można zdobyć z książek ani przyswoić sobie od nauczyciela. Dyscyplina musi w naturalny sposób stać się nawykiem codziennego życia. Trzeba jej przestrzegać w każdej chwili życia od rana do wieczora. Dyscyplina jest niezbędna dla każdej wspólnoty, każdej społeczności, każdej rasy i dla każdego kraju. Dyscyplina jest bardzo potrzebna nawet w dziedzinie polityki. Społeczeństwo, naród, system polityczny ani rasa nie mogą bez niej istnieć. Dyscyplina prowadzi do jedności między jednym człowiekiem a drugim, między człowiekiem a społecznością i między jedną społecznością a drugą. Dlatego dyscyplina jest oznaką ludzkiego życia. - Dyskurs z 19.06.1996 r.

-BABA


29.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Jezus twierdził, że ludzie uganiają się za szklanymi paciorkami, biorąc je za diamenty i przywiązując do nich wielką wagę. Odwiedzał świątynie i odkrył, że zamieniły się one w bazary, gdzie łaska stała się przedmiotem targu i handlu! Potępił kapłanów, którzy tolerowali i popierali takie praktyki. Dlatego ściągnął na siebie gniew przełożonych świątyń i klasztorów. Skusili oni jednego z uczniów Jezusa 30 srebrnymi monetami, aby im go wydał. Rzymskie władze dowiedziały się, że Jezus chce ogłosić się królem i dlatego mógł zostać ukarany za zdradę. Ich upór sprawił, że namiestnik kazał go ukrzyżować. Gdy wbijano mu gwoździe podczas ukrzyżowania, Jezus usłyszał głos Ojca, który mówił: "Wszystko, co żyje, jest jednym, mój drogi Synu. Bądź jednaki dla wszystkich" i prosił go, aby wybaczył tym, którzy go powiesili, ponieważ nie wiedzieli, co czynią. Jezus poświęcił się dla dobra ludzkości! - Dyskurs z 25.12.1978 r.

-BABA


28.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Gdy język wypowiada imię Pana a umysł oddaje cześć wyobrażeniu, nie może się to przerodzić w mechaniczną rutynę; znaczenie imienia Boga i treść formy muszą jednocześnie inspirować i rozświetlać świadomość. Porzuć rutynę; przyjmij postawę głębokiego i szczerego oddawania czci. To jest sposób na zdobycie pokoju i zadowolenia, gdyż na to należy poświęcić i skierować każde ludzkie działanie. Jeśli sadzisz bawełnę, jak możesz oczekiwać, że wyrośnie mango? Zrób to teraz! To pilny problem spośród wszystkich problemów, osiągnięcie pokoju i zadowolenia. Jeśli teraz czujesz głód, nie możesz zjeść jutro; ani też nie możesz teraz zjeść posiłku obawiając się, że będziesz głodny jutro. Jedz wtedy, gdy jesteś głodny - nie wcześniej ani później. Aspiruj teraz, oddawaj cześć teraz, osiągnij teraz! - Dyskurs z 5.03.1968 r.

-BABA


27.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Uświadamiając sobie, że skłonności ciała nie są najistotniejsze, człowiek powinien umieć cierpliwie znosić głód i pragnienie, a ponadto nieprzerwanie kontemplować Boga, zamiast kłócić się o nieistotne drobiazgi, tracić panowanie nad sobą, pogrążać się w smutku lub wpadać w złość w wyniku najmniejszej prowokacji, ubolewać z powodu pragnienia, głodu czy braku snu - aspirant duchowy (sadhaka) musi być wolny od takich przywar! Czy ugotowany ryż jest taki sam jak surowy? Ugotowany ryż pozbawiony jest twardości, która jest cechą ryżu naturalnego. Ugotowane ziarna są miękkie, lekkostrawne i słodkie. Ziarna surowe są twarde jak człowiek, który nie oczyścił się z niewiedzy i pychy. Podobnie są ludzie i dusze (dżiwy); ci pogrążeni w iluzjach zewnętrznych to 'ludzie', natomiast ci pogrążeni w iluzjach wewnętrznych to 'aspiranci duchowi'! - "Prema Wahini", rozdz. 59.

-BABA


26.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Celem działania (karmy) jest mądrość (dżniana), a fundamentem mądrości jest działanie. Połączenie mądrości i działania w praktyce stanowi bezinteresowną służbę (sewę). Przez właściwe postępowanie umysł się oczyszcza, natomiast czysty umysł prowadzi do błogości atmy. Dlatego musisz wykonywać nałożone na ciebie obowiązki. Najważniejszym obowiązkiem człowieka jest wypełnianie dobrych czynów z czystym sercem. Jednak nie może pojawić się tu poczucie egoizmu - "Ja wypełniłem te dobre czyny". Nie należy żywić najmniejszego pragnienia, nie należy cieszyć się z owoców swoich działań. Egoizm i pragnienie są przyczyną karmicznego zniewolenia. Pragnienie jest przeszkodą między czystym umysłem a oddaniem dla jaźni. Przyjmowanie właściwego działania za swój obowiązek oraz porzucenie egoizmu w swoim postępowaniu i pragnień w swoich dążeniach to prawdziwe poświęcenie. Karmajoga uczy jak należy działać. Nakazuje obowiązek dla samego obowiązku. Joga to doskonałość w działaniu (Jogah karmasu kausalam). Joga pozwala człowiekowi rozpoznać obraz Boga w sobie. - Dyskurs z 17.11.1985 r.

-BABA


25.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Ardżunie nakazano uczestniczyć w walce, odzyskać swoją część królestwa, a także zapewnić ludziom prawe rządy i atmosferę, w której mogliby pomyślnie osiągnąć zbawienie. Ardżuna musiał to zrobić w duchu poświęcenia i poddania się woli Boga, niezależnie od swoich upodobań i uprzedzeń oraz konsekwencji, jakie mogły wyniknąć z jego bezinteresownych działań. Dlatego Gita uczy, że służenie społeczeństwu to największa sewa i najbardziej pożyteczna sadhana (dyscyplina duchowa). Nie możesz uciekać od tego obowiązku; musisz wykorzystywać społeczeństwo ludzi, w którym się urodziłeś, do uszlachetnienia swojego ego i ocalenia samego siebie. Sewa podejmowana jako sadhana uczy sahany (wytrwałości). Najwyższe znaczenie sewy demonstrują swoim życiem nawet inkarnacje Boga. Gdy zgodnie z zaleceniem mędrca Narady Dharmaradża odprawiał wspaniałą ofiarę radżasuja, aby zjednać sobie zmarłego ojca, w tej ceremonii uczestniczył Pan Kriszna i poprosił Dharmaradżę, aby przydzielił mu jakąś pracę. Pan Kriszna chciał służyć, usuwając liście, na których każdego dnia podawano jedzenie tysiącom ludzi! - Dyskurs z 11.01.1968 r.

-BABA


24.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Wszystkie istoty są jak kwiaty, które kwitną i więdną przed końcem dnia. Jednak tak jak girlanda, którą mi ofiarowałeś, gdy do ciebie przyszedłem, kwiaty są nawleczone na jedną wieczną, niezniszczalną nić (sutrę) zwaną Bogiem (brahmanem). Ugruntuj tę postawę niedwoistości (bhawa-adwajtam) w umyśle. Sprawi to, że twoja służba będzie szczęśliwsza, bardziej owocna, słodsza i przyjemniejsza dla odbiorcy. Bez tej postawy czynienie dobra innym (paropakaram) staje się pomocą udzielaną niższym i biedniejszym ludziom przez osoby stojące wyżej. Każda taka pomoc jest wątpliwa i pretensjonalna, skażona zarówno u źródła, jak i u celu. Oczywiście nie należy traktować wszystkich jednakowo ani mieć tej samej recepty dla wszystkich. Służ każdemu według konkretnych potrzeb i możliwości, tak aby skorzystał z pomocy. Boskość (antaratma) jest ta sama we wszystkich, ale nie możesz dawać noża szaleńcowi ani złotego naszyjnika dziecku. Szaleniec może poderżnąć komuś gardło, a dziecko wyrzuci naszyjnik. - Dyskurs z 4.11.1965 r.

-BABA


23.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Poczucie prawdziwej wartości musi mieć wpływ na każdy twój wybór. Celem (lakszają) jest urzeczywistnienie Boga, zrozumienie rzeczywistości, w której wszystko jest tylko złudzeniem! Nie można pozwolić na to, by poczucie wartości zniknęło. Dopóki działasz z myślą o korzyści własnej, musisz ponosić konsekwencje - cieszyć się lub smucić, rodząc się, aby doświadczać tych uczuć. Osobę przenoszoną z jednego więzienia do drugiego eskortuje dwóch policjantów. Dobre i złe skutki czynów (punja i papa) to policjanci, którzy prowadzą człowieka od jednych narodzin do drugich! Jeśli chcesz odciągnąć ich uwagę i uniknąć przenoszenia z jednego więzienia do drugiego, podejmuj działania, ale nie oczekuj na ich owoce. Innymi słowy, nie martw się o skutki; pozostaw to Bogu, który skłonił cię do działania i je umożliwił. Ofiaruj wszystko Bogu - czyn, wolę i pragnienie. - Dyskurs z 11.11.1966 r.

-BABA


22.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Musisz przeczytać gazetę, aby dowiedzieć się, jak niezrównoważony i niemądry jest świat; jak daremny jest heroizm i jak przemijająca jest sława. Gdy przejrzysz informacje podane w gazecie, wyrzucasz ją; teraz jest to bezużyteczny śmieć. Podobnie żyj tylko raz; żyj tak, jakbyś rodził się tylko raz. Nie kochaj tego świata tak bardzo, że twoja błędna fascynacja wielokrotnie doprowadzi cię do złudnej mieszaniny radości i smutku. Jeśli odrobinę się nie cofniesz przed wikłaniem się w ten świat, wiedząc, że wszystko to jest grą, której reżyserem jest Bóg, znajdziesz się w niebezpieczeństwie, jakim jest twoje zbytnie zaangażowanie. Wykorzystaj świat jako miejsce praktykowania poświęcenia, służby, poszerzania serca i oczyszczenia uczuć. To jego jedyna wartość. Nie marnuj czasu niepotrzebnie; niech każda chwila będzie bhadżanem. Poznaj cel wykonywania bhadżanów lub namasmarany i poświęć się temu całym sercem; zaczerpnij jak najwięcej korzyści z wyznaczonych ci lat. - Dyskurs z 28.03.1967 r.

-BABA


21.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Aby prowadzić dobre życie, bardzo pomocne są stałe wskazówki od wewnętrznego Boga. Takie natchnienie można czerpać tylko przez ciągłe powtarzanie imienia Pana i przez sięganie do wewnętrznych źródeł boskości. Imię Pana jest takim wartościowym instrumentem służącym do osiągnięcia Jego łaski, uświadomienia sobie Jego obecności, przedstawienia Jego formy i do wspominania Jego chwały. Nawet jeśli będzie się je powtarzać z głębi serca dwa razy - rano i wieczorem, spowoduje to, że dom (griham) stanie się domem, a nie jaskinią (guha)! Gdy zapali się lampę boskiego imienia, oświetli ona dom i sprawi, że dom stanie się domem, a nie jaskinią. Jeśli w pokoju pali się lampa, może zgasnąć, gdy wiatr wieje przez okna. Zmysły (indrije) to okna. Jeśli okna będą otwarte, lampa nie będzie palić się stabilnie. Dlatego utrzymuj zewnętrzne okna (zmysły) zamknięte na wpływy, które przyciągają, a także skoncentruj się na imieniu Pana, na Jego pięknie i słodyczy! - Dyskurs z 1966 r.

-BABA


20.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Nie musisz wyrzekać się domu i rodziny i uciekać do lasu. Nie ma pewności, że dom i rodzina nie pójdą za tobą do leśnego zacisza czy pustelni! Jeśli twój umysł przyklei się do ziemskich pragnień, nie uciekniesz od nich zostawiając pewien dystans między sobą a nimi! Możesz przebywać w dżungli, ale twój umysł może wędrować po targu! Podobnie możesz przebywać na targu, lecz dzięki sadhanie wciąż możesz zdobyć cząstkę pokoju w sercu na najbardziej ruchliwej ulicy. Umysł zbuduje zarówno spokojne schronienie, jak i zawiąże skomplikowane węzły. On wiąże lub rozluźnia więzy. Możesz bezpiecznie płynąć po oceanie ziemskiego życia, jeśli twoja łódka nie ma dziur. Jednak z powodu dziur żądzy, gniewu, chciwości, złudzenia, pychy i zazdrości (kamy, krodhy, lobhy, mohy i matsarji), wody ziemskiego życia dostaną się do łodzi, która zatonie zatapiając cię nieodwołalnie. Nie pozwól, aby woda dostała się do łodzi; zatkaj wszystkie dziury. Wówczas nie musisz bać się świata. Wykorzystaj wszystkie możliwości, jakie daje świat, do ćwiczenia zmysłów, roztaczania miłości, pogłębiania doświadczenia i wzmacniania nieprzywiązania! - Dyskurs z 28.03.1967 r.

-BABA


19.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Gdy samolot leci po niebie, nie zostawia śladu, utrzymującej się smugi, ani koleiny czy dziury, która zakłócałaby ruch lotniczy. Podobnie, niech wszelkie uczucia i emocje przepływają przez twój umysł, lecz nie dopuszczaj do tego, by się w nim odcisnęły. Można to osiągnąć przez dociekanie i przez spokojne badanie własnego wnętrza bardziej niż przez słuchanie wykładów czy studiowanie książek. Małe dzieci uczą się chodzić przy pomocy chodzika na trzech kołach, którego się trzymają i który popychają. Pranawa jest takim urządzeniem z trzema kołami A, U i M - 'trójkołowym Omkarem'! Trzymając się jej, nauczysz się korzystać z dwóch stóp - oddania i nieprzywiązania. Jeśli przestaniesz trzymać się Omkaru, bezradnie upadniesz na ziemię! Jeśli codziennie chodząc będziesz powtarzał pranawę, z pewnością uświadomisz sobie chwałę Boga (brahmana), która jest prawdziwą esencją wszechświata. - Dyskurs z 1966 r.

-BABA


18.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Pan nie nalega, aby wszyscy ludzie podążali jedną drogą i przyjmowali jedną dyscyplinę. Do Jego domu prowadzi wiele drzwi. Jednak głównym wejściem jest pokonanie przywiązania (moha-kszaja). Kriszna zachęcał Ardżunę, aby to osiągnął. Ardżuna stracił ducha i pozwolił, by łuk wypadł mu z ręki, ponieważ ogarnęło go złudne przywiązanie. Kriszna musiał mu pokazać, że krewni, których bał się zabijać, nauczyciele, którym życzył, aby żyli, ci, których kochał i nienawidził, są instrumentami Jego woli, marionetkami pociąganymi Jego ręką. To zniszczyło przywiązanie Ardżuny i powrócił on do swojego zadania, bez przywiązania do skutków. To sprawiło, że Ardżuna stał się odbiorcą największej lekcji w historii. Lekcja ta jest cenna dla teistów i dla ateistów, dlatego że odczuwają oni przywiązanie do skutków swoich działań, przywiązanie, które wpływa na ich zapał i podwaja ich cierpienie, gdy doznają niepowodzenia! Zarówno teiści, jak i ateiści muszą pokonać przywiązanie, aby zapewnić sobie wieczną błogość. Nie zabiorą stąd najmniejszej części swojego dorobku; mogą zdobyć wdzięczność ludzi jedynie przez poświęcenie i miłość! - Dyskurs z 28.03.1967 r.

-BABA


17.03.2024 r.

MYŚL DNIA

Każdy człowiek powinien szanować innych tak jak swoich krewnych, ponieważ mają tę samą boską iskrę i boską naturę. Wówczas produkcja będzie wydajna, konsumpcja - oszczędna, a dystrybucja - sprawiedliwa, co przyniesie pokój i wzrost miłości. Teraz nie ma takiej miłości, której podstawą jest wrodzona boskość; panuje wyzysk, oszustwo, chciwość i okrucieństwo. Jeśli człowiek uświadomi sobie, że wszyscy ludzie są komórkami w ciele Boga, to nie będzie umniejszał swojej wartości. Człowiek jest diamentem, lecz obecnie traktuje innych i siebie jak kawałek szkła! Zrealizuje swoją misję na ziemi, gdy rozpozna w sobie Boga i gdy będzie czcił innych jak Boga. Człowiek musi oddawać cześć Bogu w formie człowieka. Bóg ukazuje się przed nim jako niewidomy żebrak, ignorant, trędowaty, dziecko, niedołężny starzec, zbrodniarz lub szaleniec. Za tą zasłoną musisz widzieć boskie ucieleśnienie miłości, mocy i mądrości, musisz widzieć Sai i oddawać mu cześć przez bezinteresowną służbę (sewę). - Dyskurs z 1.04.1975 r.

-BABA





Copyright © 2001-2024 Stowarzyszenie Sathya Sai