Bóg jest miłością, a miłość jest Bogiem.
Jeśli będziecie trzymali się tej zasady miłości
i rozwijali związek oparty na miłości,
osiągniecie stan niedwoistości.
Ucieleśnienia miłości!
Nie ma na tym świecie szlachetniejszej cechy niż
miłość. Miłość to bogactwo, miłość to mądrość, miłość to prawda; jedynie
miłość jest prawością. Miłość przenika wszystko. Cały świat i wszystkie
istoty wyłaniają się z miłości, podtrzymywane są przez miłość i jednoczą
się z miłością. Człowiek jest niczym bańka, która zrodziła się z wody,
która rośnie w wodzie i która połączy się z wodą. Człowiek to bańka, a
Narajana to woda.
Każda istota ludzka rodzi się z łona matki i żywi się
jej miłością. Wszelkie bogactwo i szczęście czerpie z miłości matki. Nie
ma większego Boga niż matka. Ona jest boginią tego ciała i ucieleśnienia
prawdę. Każdy powinien starać się zrozumieć, czym jest prawda. Słowo
'satjam' składa się z trzech sylab - 'sat', 'ti' i 'jam'. 'Sat' oznacza
siłę życiową, 'ti' - jedzenie, a 'jam' - słońce. Ciało ludzkie to
połączenie siły życiowej, jedzenia i słońca. Ponieważ człowiek jest w
stanie utrzymać się przy życiu dzięki jedzeniu, Wedy mówią, że jedzenie
to siła życiowa. Oznacza to, że jedzenie podtrzymuje życie, a promienie
słońca stwarzają jedzenie.
Człowiek pozyskuje jedzenie i wodę przy pomocy promieni słonecznych. Bez
słońca nie będzie plonów. Życie podtrzymuje pożywienie pochodzące ze
zbiorów. Nie ma życia bez jedzenia. Niemniej siła życiowa, jedzenie i
słońce pochodzą od prawdy. Zatem każda istota ludzka jest określoną
postacią prawdy. Jako ucieleśnienie prawdy człowiek powinien żyć w
prawdzie. Niestety, człowiek żyje w kłamstwie. Dlatego spotykają go
ogromne trudności i kłopoty oraz niekończąca się śmiertelna udręka. Jest
zawsze niespokojny i pełen cierpienia. Nie wie, że całe stworzenie,
łącznie z nim, wyłoniło się z prawdy i połączy się z prawdą. Matka jest
ucieleśnieniem prawdy. Rama zajaśniał na świecie jako Bóg dzięki swojej
matce Kausalji. Bliźniacy Lawa i Kusza stali się potężni dzięki miłości
i trosce swojej matki Sity.
Dzieci zdobywają sławę tylko dzięki szlachetnym myślom matki. Jednak nie
rozpoznają świętości jej serca. Matka pod innymi względami może wchodzić
na kręte ścieżki, ale nie czuje niechęci ani niezadowolenia wobec
dzieci. W każdych okolicznościach dąży do ich dobra. Przede wszystkim
dzieci powinny kochać matkę, potem ojca, a następnie guru (nauczyciela).
Matka odżywia ciało, ojciec je chroni, a guru przekazuje mądrość. Bez
inteligencji nie można przetrwać w świecie fizycznym. Aby żyć na tej
ziemi ze śmiertelnym ciałem, każdy musi także zdobyć ziemską inteligencję.
Wielu wielkich ludzi kochało i szanowało swoje matki. Prosili matki o
błogosławieństwo, zanim podjęli jakieś przedsięwzięcie, takie jak walka
na polu bitwy czy pokuta w lesie. Wówczas szlachetne matki udzielały
błogosławieństwa dzieciom, aby zapewnić im ochronę: "Obyś był odbiorcą
tych samych błogosławieństw, jakimi matka Gauri obdarzyła Kumarę, gdy
wyruszał na bitwę z Tarakasurą, błogosławieństw, jakie Bhargawi dała
synowi, aby zabił Śambarasurę, błogosławieństw, jakimi Winata obdarzyła
syna, gdy wybierał się na świętą misję wyzwolenia matki z niewoli,
błogosławieństw, jakie matka Kausalja przekazała swemu synowi Ramie, gdy
szedł do lasu, aby ochraniać jadżnię Wiśwamitry, a nade wszystko niech
będą z tobą wszelkie najpotężniejsze boskie błogosławieństwa Ramy i
niech cię chronią na polu bitwy".
Wielu mędrców potrafiło z łatwością i z powodzeniem wykonywać intensywną
pokutę i zdobyć łaskę Boga dzięki mocy błogosławieństwa swoich matek.
Adi Śankara powiedział, że ci, którzy nie otrzymają błogosławieństwa
matki, uwikłają się w cykl narodzin i śmierci. Natomiast ci, którzy
zdobyli boską ochronę swojej matki, nie odrodzą się. Ludzie pozbawieni
ochrony matki nie mogą wyzwolić się z niekończącego się cyklu narodzin i
śmierci. Adi Śankara opisał to w pieśni Bhadża Gowindam:
Punarapi dżananam punarapi maranam,
Punarapidżanani dżathare sajanam,
Iha samsare bahu dustare,
Kripajapare pahi murare.
Panie! Jestem uwięziony w cyklu narodzin i śmierci;
wielokrotnie doświadczam cierpienia, przebywając w łonie matki.
Bardzo trudno jest przepłynąć przez ocean ziemskiego życia.
Proszę Cię, przeprowadź mnie przez ten ocean i obdarz wyzwoleniem.
Wielu wielkich ludzi wysławiało możliwości i moce matki. Dlatego przede
wszystkim człowiek musi zasłużyć na łaskę matki. Ale to za mało.
Człowiek powinien pogłębiać wiarę w Boga i czynić wysiłki, aby zdobyć
Jego łaskę.
Upaniszady głoszą również, że człowiek o duchowych dążeniach przede
wszystkim musi mieć wiarę. Bez wiary niczego nie osiągnie. Nie
wsiądziecie do autobusu, jeśli nie będziecie mieli wiary, że bezpiecznie
dojedziecie do Kodaikanal,dostąpicie darszanu Swamiego i wrócicie cali i
zdrowi. Nie położycie fundamentów pod dom, jeśli nie będziecie mieli
wiary, że wprowadzicie się do niego w przyszłym roku. Idziecie na rynek,
aby zrobić zakupy z wiarą, że wrócicie bezpiecznie do domu. Wiary
potrzebujecie nawet do wykonania niewielkich zadań. Jednak dzisiaj
ludzie stali się ślepi, bo stracili oczy wiary. Na każdym kroku mają
wątpliwości. Taka postawa coraz częściej występuje w tej epoce kali.
Człowiek nie ma wiary w siebie. Jak więc może w coś wierzyć?
Najważniejszym obowiązkiem dzieci jest mieć wiarę w matkę. Dzięki
miłości matki mogą osiągnąć wszystko. Dlatego każdy człowiek powinien
rozwijać miłość do matki i starać się o jej błogosławieństwo.
Wedanta uczy, że serce człowieka to pojedyncza sofa, na której jest
miejsce tylko dla jednego. W sercu jest miejsce tylko dla Boga.
Kochajcie i szanujcie matkę, bądźcie jej wdzięczni. Jednak wiedzcie, że
matka i ojciec przemijają, tak jak guru, majątek i dzieci.
Mata nasti, pita nasti,
Nasti bandhu sahodara,
Artham nasti, griham nasti,
Thasmath dżagrata dżagrata.
Więzi z matką, ojcem, z braćmi, siostrami i przyjaciółmi nie są wieczne.
Dom i majątek także są złudne. Dlatego strzeż się, strzeż.
Kochaj rodziców, szanuj ich i służ im.
Ale staraj się, aby w twoim sercu było miejsce jedynie dla Boga,
który jako jedyny jest trwały i wieczny.
Dżanma dukham dżara dukham,
Dżaja dukham punah punah,
Antja kale maha dukham,
Thasmat dżagrata dżagrata.
Narodziny są cierpieniem, starość jest cierpieniem,
rodzina to cierpienie, a śmierć to straszne nieszczęście.
Zatem strzeż się, strzeż!
Szanujesz matkę swego ciała. Jednak w poprzednich żywotach miałeś inne
matki. Wszystkie ciała są przemijające niczym chmury. Twoją prawdziwą
matką jest jedynie Bóg. Jest On jedyną prawdą; jest wieczny i cudownie
boski. Zatem trzymaj miejsce w sercu jedynie dla Boga. Ojciec i matka
mieszkają w domu, guru mieszka w aszramie, ale Bóg to Hridajawasi
(mieszkaniec twego serca). Zrozum tę prawdę i czcij matkę jak Boga.
Ihamuna sukhimpa hemataraka widja, paramuna sukhimpa brahmataraka
widja - wykształcenie ziemskie jest dla życia tutaj, a wykształcenie
duchowe jest dla życia tam. Człowiek jest dwoisty, jest w nim deha
(ciało fizyczne) i dehin (mieszkaniec ciała), kszetra (pole) i
kszetradżnia (znawca pola), sthiram (wieczny) i asthiram (nietrwały),
śarira (ciało) i śariri (posiadacz ciała). Tak więc człowiek ma w sobie
dużo dwoistości. Śarira, czyli ciało, ulega zniszczeniu. Najpierw
rośnie, a później rozpada się. Czyż ciało nie rośnie? Czy jest dżada
(bezwładne)? Jeśli jest bezwładne, czy można powiedzieć, że rośnie?
Ciało jest bezwładne, jednak rośnie dzięki świadomości. Mocą czajtanji
ciało, które jest dżada, jest w stanie rosnąć.
Oto mały przykład. Codziennie zamiatamy dom. Gdy stale wyrzucamy śmieci
do jakiegoś dołu, stopniowo staje się on pagórkiem. Czy ten pagórek sam
rośnie? Jego wzrost powoduje wyrzucanie śmieci. Podobnie, ciało rośnie,
gdyż stale je karmimy takimi potrawami jak idli, sambar, dosa czy
ćapati. Ciało również jest pewnego rodzaju pagórkiem; jest bezwładne i
nie ma własnej czajtanji. Składa się z bezwładnej materii. Niemniej
mieszkańcem tego ciała jest dynamiczna, boska zasada. Dlatego ciało
nazwano śarirą. Co znaczy śarira? Śarira to jest to, co ulega rozpadowi.
Ciało rośnie i rozpada się, lecz dla mieszkańca ciała nie istnieje
wzrost ani rozpad. Ciało składa się z pięciu żywiołów.
Ciało składa się z pięciu żywiołów i wcześniej czy później musi się rozpaść.
Jednak dla mieszkańca ciała nie ma ani narodzin ani śmierci.
Wewnętrzny mieszkaniec nie ma przywiązania i jest wiecznym świadkiem.
Prawdę mówiąc, mieszkańcem, który ma postać atmy, w istocie jest sam Bóg.
Używamy określeń deha dehin, śarira śariri, kszetra kszetradżnia. Co
znaczy kszetra? Odwiedzamy takie miejsca jak Tirupati kszetra, Badri
kszetra czy Amarnath kszetra. Jednak nie powinniśmy mówić, że Kodaikanal
to kszetra. To górska miejscowość, a nie kszetra. Określone miejsce
nazywamy kszetrą, jeśli wiąże się z nim boskość. W związku z tym ciało
nazywa się śarirą (polem), bo przebywa w nim kszetradżnia (znawca pola).
W Bhagawadgicie Pan Kriszna mówi: Kszetradżniam ćapi mam widdhi -
rozpoznaj mnie także jako znawcę pola.
Każda kszetra ma wartość tylko dzięki kszetradżni, który wie wszystko o
tej kszetrze. Kszetradżnią jest Bóg. Deho dewalaja proktho dżiwo dewa
sanathana - ciało jest świątynią, a jego mieszkańcem jest Bóg. Ciało to
świątynia Boga, a nie dżiwy (duszy indywidualnej). Ciało nie jest nawet
świątynią siły życiowej; jest świątynią Boga. Jak możemy uświadomić
sobie lub zrozumieć tę zasadę Boga? Bóg mieszka w każdym ciele w postaci
czajtanji (świadomości), która jest dynamiczną siłą. Siła ta nie jest
widzialna dla oka ani słyszalna dla ucha, nie dostrzega jej umysł ani
nie odczuwa serce. Jednak daje ona jaźni świadomość. W czajtanji jest
potężna moc. Oznacza to, że ciało posiada boską moc.
Niestety, ludzie niewłaściwie używają tego świętego ciała. Musicie
starać się czynić z niego dobry użytek. Kto dał wam ciało? Podstawą
ciała fizycznego jest matka. Jednak Bóg obdarza je boską mocą. Możecie
mieć dobrej jakości nasiono, ale czy wyrośnie z niego młode drzewko,
jeśli zasiejecie je w blaszanym pudełku? Nasiono wykiełkuje jedynie
wtedy, gdy zasiejecie je w ziemi. Matką jest przyroda, a ojcem jest Bóg.
Istotą zasady życia jest połączenie prakriti i paramatmy (przyrody i
Boga). Dlatego matka jest podstawą waszego ciała, a ojciec zajmuje się
wychowaniem. Nikt i nic nie rozwija się dobrze bez określonej podstawy.
W dzisiejszych czasach widzimy, że coraz więcej jest naukowców. Gdy
pojawia się pytanie, jak powstaje woda, naukowcy mówią, że następuje to
przez połączenie dwóch atomów wodoru i jednego atomu tlenu. To prawda!
Ale kto stworzył wodór i tlen? Naukowcy nie rozważają tych pytań, mimo
że są to podstawowe składniki.
Był sobie człowiek, który chciał zostać paramahansą (osobą
zrealizowaną). Co rozumie się przez paramahansę? Hansa znaczy So'ham
(Tym jestem ja). 'So' znaczy 'to', 'ham' znaczy 'ja'. Z każdym oddechem
mówisz So'ham (jestem Bogiem). Paramahansą jest ten, kto uświadomił
sobie "jestem Bogiem". Pozbywa się wtedy indywidualnej zasady, dochodząc
do zasady najwyższej. Uważa się, że hansa (łabędź) potrafi oddzielić
wodę od mleka. Naukowcy jednak wyśmiewają to jako niedorzeczność. W
rzeczywistości w dziobie tego ptaka wytwarzany jest pewien kwas, dzięki
któremu woda oddziela się od mleka. Pytanie brzmi: kto umieścił ten kwas
w dziobie łabędzia? Jest to dzieło woli Boga. Czy ten kwas stworzył
jakiś naukowiec? Mówi się, że naukowcy krytykują duchowość. Krytykować
jest bardzo łatwo, lecz trudno jest zrozumieć. To zwykła dziecinada.
Był raz stary uczony, który ściśle stosował się do starożytnych
tradycji. Pewnego wieczora siedział na ganku swego domu. Jego wnuk
odrabiał w pobliżu pracę domową. W czasie odrabiania lekcji chłopiec
używał pióra i kałamarza z atramentem.
Zachodziło słońce i starzec począł składać ofiary, posługując się wodą z
kubka podczas wypowiadania "Om pranaja swaha, Om apanaja swaha, Om
wjanaja swaha, Om udanaja swaha, Om samanaja swaha". Przy każdym
wezwaniu wypijał łyżkę wody z kubka. Ponieważ chłopiec przeszedł
nowoczesną edukację, nie wierzył w starożytne tradycje. Rzekł do
dziadka: "Wydaje się, że chce ci się pić. Dlaczego pijesz jedną łyżkę za
drugą? Dlaczego nie wypijesz tej wody jednym haustem?".
Starzec postanowił dać chłopcu lekcję. Powiedział z uśmiechem: "Mój
drogi! Widzę, że wielokrotnie maczasz pióro w kałamarzu, aby pisać.
Dlaczego zamiast tego nie wylejesz od razu atramentu na papier?".
Chłopiec odparł: "Ponieważ nie będzie wtedy liter ani słów, dziadku!".
Dziadek odrzekł: "Jeśli połknę wodę bez wypowiedzenia imienia Boga,
któremu ją ofiarowuję, woda do niego nie dotrze". List dociera do
adresata jedynie wówczas, gdy na kopercie znajduje się właściwy adres.
Gdy adres będzie napisany błędnie, list trafi do biura przesyłek niedoręczonych.
Podobnie, gdy mówi się "Om pranaja swaha", dociera to do
prana śakti (siły życiowej).
W świętych pismach określono pewne święte zasady i normy, których ludzie
powinni przestrzegać bez zastrzeżeń, aby osiągnąć to, o co się modlą.
Wiele dzieci pyta, dlaczego mają okazywać szacunek i posłuszeństwo
rodzicom, gdy są już dorosłe. Mogłeś zdobyć wysokie stanowisko i
wykształcenie, jednak dla matki pozostaniesz tylko dzieckiem; zawsze
będzie od ciebie starsza, nie młodsza. Czy nie tak? Czy to nie matka cię
wychowała? Twoja krew, twoje jedzenie, twój rozum i twoje pieniądze to
dary od matki i ojca. Dlatego powinieneś okazywać im szacunek i zawsze
być im wdzięczny. W ten sposób musisz dawać im miłość.
Szanujcie rodziców; bądźcie im wdzięczni. Jednak serce ofiarujcie
jedynie Bogu. Wszystkie ziemskie relacje są przemijające, jak bańki na
wodzie. Skupiając umysł na Bogu, powinniście z miłością wyjaśnić to
matce. Wtedy ona na pewno zrozumie, co macie na myśli i w sercu. Matka
zawsze pragnie dobra dzieci. Zawsze modli się o to, aby jej dzieci były
dobre, osiągnęły wysokie stanowiska w życiu i dostąpiły łaski Boga. Gdy
dziecko kłania się przed nią, matka błogosławi je, mówiąc: "Mój drogi!
Żyj sto lat, obyś żył szczęśliwie w dobrym zdrowiu, w dobrobycie i
cieszył się dobrym imieniem!". Choć matka błogosławi, jedynie Bóg
spełnia jej modlitwę, mówiąc: Tathastu - niech tak będzie. Bez łaski
Boga nawet modlitwy i błogosławieństwa matki są bezowocne.
Prąd płynie jedynie wtedy, gdy biegun dodatni połączymy z biegunem
ujemnym. Ładunek dodatni może być potężny, mimo to bez połączenia z
ładunkiem ujemnym będzie bezwartościowy. Można mieć wokół siebie wiele
żarówek, lecz gdy nie ma prądu, są one bezużyteczne. Nie można używać
prądu, jeśli nie ma żarówek. Podobnie, należy zdobyć zarówno
błogosławieństwo matki, jak i łaskę Boga. Zawsze módlcie się do Boga o
łaskę. Mimo wszelkich wad i słabości człowieka, wystarczy jeśli jest
łaska Boga. Dzięki niej możecie osiągnąć wszystko. Wszystkim potrzebna
jest silna wiara w Boga. Pamiętajcie, że pokój i szczęście są dostępne
tylko u Boga. Jedynie Bóg obdarzy was pokojem i szczęściem. Niektórzy
ludzie mówią, że nie mają wiary w Boga. Czy wierzą w diabła? Jeśli
będziecie wierzyli w diabła, będziecie mieli diabelskie cechy.
Zapominając o Bogu, który jest siedzibą najwyższego pokoju i błogości,
wielu ludzi jest zawsze pogrążonych w błahych doczesnych sprawach. Jak
zdobędą pokój i szczęście? Pokój daje tylko Bóg. Jest On ucieleśnieniem
najwyższego pokoju i miłości. Matka może się czasami rozgniewać, lecz
miłość Boga jest niezmienna. Powinniście być wdzięczni matce, która was
urodziła. Dzięki temu jesteście w stanie poznać Boga. Nie ma niczego
większego niż Jego imię.
Pewnego razu do domu Kausalji przyszła Andżana Dewi, matka Hanumana.
Chociaż był on wielkim wielbicielem Ramy, Kausalja wcześniej nie
widziała Andżany Dewi. Gdy przywitały się serdecznie, Kausalja zapytała
Andżanę Dewi: "Mogę wiedzieć, kim jesteś?". Andżana Dewi szczyciła się
tym, że jest matką Hanumana. Odrzekła: "O czcigodna, jak to? Nie znasz
mojego imienia? Jestem matką Hanumana, który potrafi przeskoczyć potężny
ocean". Kausalja oznajmiła: "Moja droga! Teraz uświadamiam sobie, że
Hanuman jest doprawdy wielki". Gdy tak rozmawiały, przyszła matka mędrca
Agastji. Kausalja zapytała ją: "O czcigodna, czy mogę wiedzieć, kim
jesteś?". Kobieta oświadczyła: "Jestem matką Agastji, który jednym
haustem połknął cały ocean. Jestem matką takiego wielkiego świętego. Jak
to możliwe, że nie wiesz, kim jestem?". Wtedy Kausalja powiedziała matce
Hanumana i matce Agastji: "Twój syn Hanuman potrafił przebyć potężny
ocean, a twój syn Agastja zdołał połknąć cały ocean tylko dzięki
mojemu synowi Ramie.
Wówczas wszedł Rama. Od razu zrozumiał, co się dzieje i chciał przerwać
dalszy spór między matkami. Rzekł Kausalji: "Matko! Obaj synowie stali
się wielcy nie z mojego powodu. Moje ciało otrzymało imię Rama. Tylko
dzięki powtarzaniu imienia Rama Hanuman przebył ocean, Agastja połknął
ocean, a ja stałem się sławny. Wszystkie te osiągnięcia są rezultatem
działania mocy tego imienia". Spójrzcie, jak wspaniałe jest boskie imię.
Gdy zabraknie łaski Boga, nawet najlepsze matki nie pomogą swoim
dzieciom. Dlatego stale modlą się do Boga o dobro dzieci.
Adi Śankara urodził się w Kaladi, w stanie Kerala. Miał zaledwie sześć
lat, gdy pewnego dnia matka rzekła doń: "Mój drogi! Twój czcigodny
ojciec wytrwale oddawał cześć Boskiej Matce. Pragnę, abyś poszedł w jego
ślady! Ja również zajmuję się jedynie powtarzaniem imienia Boga.
Ponieważ narodziłeś się z mojego łona, musisz zdobyć dobre imię i
sławę". Doskonały syn przynosi matce dobre imię. Również matka jest
przyczyną sławy syna. Ojciec Śankary przez wiele lat czcił boginię Radżę
Radżeśwari. Codziennie oddawał cześć Boskiej Matce, ofiarowywał jej
najwedjam i rozdawał prasadam synowi, żonie i innym osobom.
Pewnego dnia ojciec Śankary musiał udać się do sąsiedniej wsi.
Powiedział do Śankary: "Drogi synu! Ponieważ muszę na jeden dzień pójść
do pobliskiej wioski, nie mogę wykonać obrzędów dla bogini. Jako że
twoja matka nie potrafi tego robić, chcę abyś ty odprawił obrzędy".
Okazując posłuszeństwo ojcu, Śankara postawił kubek mleka przed posągiem
bogini i poprosił: "Matko! Proszę, przyjmij moją ofiarę". Bogini nie
przybyła, aby wypić mleko, nawet po długim oczekiwaniu. Ponieważ mleko
nie zniknęło z kubka, Śankara zasmucił się i powiedział do Boskiej
Matki: "Czy popełniłem jakiś grzech? Gdy przez te wszystkie dni ojciec
ofiarowywał mleko, piłaś je. Dlaczego odmawiasz wypicia, gdy ja
ofiarowuję mleko?".
Śankara zasmucił się, bo uważał, że musiał popełnić jakiś grzech.
Pomyślał, że skoro nie może spełnić życzenia ojca i przynosi hańbę
rodzicom, to jego życie jest bezwartościowe. Modląc się gorliwie do
bogini, aby wypiła ofiarowane mleko, Śankara rzekł: "Matko! Jeśli nie
wypijesz mleka, zakończę życie". Bogini natychmiast pojawiła się przed
nim i powiedziała: "Mój drogi! Bądź szczęśliwy. Jestem bardzo zadowolona
z twojego oddania. Spójrz, piję mleko". Wypiła całe mleko; w kubku nie
została ani kropla. Śankara poprosił: "Matko! Wypiłaś mleko, nie
zostawiając nic jako prasadam. Matka może mnie podejrzewać o wypicie
całego mleka. Rodzice powinni spożyć ten święty prasadam. Ojciec
codziennie przynosił do domu prasadam. Proszę, zwróć mi odrobinę mleka".
Boska Matka rzekła: "Jak można dostać mleko, które wypiłam i strawiłam?
Czy można oddzielić rzekę, gdy złączyła się z oceanem?". Gdy to
powiedziała, zniknęła.
Śankara zaczął żarliwie prosić Radżę Radżeśwari: "Proszę, daj mi odrobinę
mleka, inaczej przyniosę matce złą sławę". Litując się nad chłopcem,
bogini utoczyła trochę mleka z piersi i mu dała. Dzięki łasce, jaką było
spożycie tego świętego mleka, Śankara mógł bez wysiłku opanować
wszystkie Wedy, śastry i Upaniszady. Osiągnął tak wielkie szczyty
duchowe, że ludzie zaczęli oddawać mu cześć. Tak człowiek staje się
boski dzięki łasce Boga i miłości matki. Dlatego czcijcie rodziców i
módlcie się do Boga. Umieśćcie Boga w swoim sercu. Waszym obowiązkiem
jest przynosić dobre imię rodzicom. Gdy stajecie się dobrzy, wasi
rodzice zdobywają sławę.
Sita zdobyła wielką sławę dzięki szlachetnym czynom swoich synów Lawy i
Kuszy. Gdy bliźniacy walczyli z Ramą, Lawa wymierzył strzałę w Ramę,
pomyślał o swojej matce Sicie i zapragnął, aby ta strzała pozbawiła go
przytomności. Rama stracił przytomność. Spójrzcie, gdy z czcią
rozmyślacie o matce, a w sercu macie Boga, wówczas moc matki zwiększa
się. Niemniej dzisiaj do rzadkości należą matki, które wzywają swoje
dzieci do oddania dla Boga. W dawnych czasach matki były bardzo
szczęśliwe, gdy ich dzieci wchodziły na drogę prowadzącą do Boga.
Rodzice współczesnego pokolenia powinni błogosławić dzieci, aby
naśladowały te starożytne wzorce. Dzieci muszą uczyć się szanować
rodziców. Rodzice są przyczyną waszego ciała fizycznego, ale główną
przyczyną waszego istnienia jest Bóg. Sprawcie, aby wasze życie nabrało
znaczenia dzięki rozmyślaniu o boskości swojej matki i rozwijaniu wiary
w Boga.
Życie ludzkie jest bardzo wartościowe. Człowiek powinien wykorzystać
swoje narodziny do osiągnięcia wyższych celów w życiu. W gruncie rzeczy
zadowalanie się błahostkami nie leży w naturze człowieka, który zawsze
dąży do wyższych celów. Wreszcie powinien starać się osiągnąć ostateczny
cel, jakim jest sam Bóg. Ten, kto osiągnie Boga, osiągnie wszystko.
Ajamba, matka Śankary, pobłogosławiła syna słowami: "Mój drogi! Zasłuż
na łaskę Boskiej Matki! Gdy zdobędziesz łaskę Boga, nie będzie ci
niczego brakowało, a twoja sława rozprzestrzeni się na cały kraj".
Śankara żył w pokoju i w nieustannej błogości. W bardzo młodym wieku
odwiedził wszystkie ośrodki pielgrzymkowe w kraju. Za tym wszystkim
stała łaska Dewi. Dzięki boskiej łasce człowiek może osiągnąć wszystko.
Dlatego każdy musi starać się zdobyć boską łaskę, rozwijać wiarę w Boga
i sprawić, aby jego życie stało się wartościowe. Tym błogosławieństwem
kończę swój dyskurs.
Bhagawan zakończył swój dyskurs bhadżanem Om Śri Ram Dżej Ram Dżej Dżej Ram.
Tłum. Grzegorz Leończuk, Bogusław Posmyk
Źródło: Sanathana Sarathi, luty i marzec 2019