Wszystkie nazwy i formy są przejawieniem Najwyższej Istoty,
która jest ucieleśnieniem pokoju i pomyślności.
On jest istnieniem, świadomością, błogością absolutną i niedwoistością.
On jest satjam, śiwam, sundaram (prawdą, dobrem, pięknem).
Ucieleśnienia boskiej atmy!
Dzisiaj ludzie zdobywają wykształcenie na wiele różnych
sposobów, ale brakuje im wiedzy o ludzkości. Widzą różnorodność w
jedności, lecz nie dostrzegają jedności w różnorodności. Ucieleśnienia
miłości! Bardzo łatwo dostrzec różnorodność w jedności; każdy może to
zrobić. Jednak rozpoznanie jedności leżącej u podstaw różnorodności,
która istnieje na świecie, wymaga wielkiego wysiłku.
Dzisiaj ludzie powinni starać się zdobyć wiedzę o atmie,
która jest we wszystkich. Ten, kto zna atmę, wie wszystko. Myślcie o
wszystkich ludziach na świecie tak, jakby byli jednością i rozpoznajcie
jedność całej ludzkości.
Religii jest wiele, ale cel jest jeden.
Ubrań jest wiele, ale przędza jest jedna.
Klejnotów jest wiele, ale złoto jest jedno.
Krów jest wiele, ale mleko jest jedno.
Jedność istnieje w całym boskim stworzeniu, ale ludzie
tworzą w nim wiele podziałów. Jedność całej ludzkości jest potrzebą
chwili. Gdy rozwiniecie jedność, wasze serce stanie się czyste. Gdzie
jest czystość, tam jest boskość. Jedność, czystość i boskość są ze sobą
ściśle powiązane i współzależne. Lecz dzisiaj ludzie odchodzą od
jedności. Często powtarzam: "Religii jest wiele, ale cel jest jeden".
Zgromadziło się tutaj tak wielu ludzi. Chociaż przyjechali z różnych
stron, mieli jeden cel. Podobnie, wszyscy muszą dotrzeć do Boga. Boskość
istnieje w każdym człowieku. Życie ludzkie nie jest możliwe bez
boskości. Dajwam manusza rupena - Bóg przyjmuje ludzką postać. Kim
jest człowiek? Nie rozumiejąc znaczenia tego pojęcia, ludzie uważają,
że człowiekiem jest ten, kto ma ludzką postać, ręce, stopy, uszy lub
oczy. Ale tak nie jest.
W rzeczywistości człowiek nie różni się od Boga, nie jest oddzielnym
bytem. Prawdziwą istotą ludzką jest ten, kto uświadomił sobie jedność z
Bogiem. Ludzie mogą różnić się wyglądem fizycznym, ale we wszystkich
jest ta sama boska zasada. Jednak niektórzy na różne sposoby
podkreślają różnice między ludźmi. W dzisiejszym świecie powoduje to
wszelkiego rodzaju konflikty, cierpienia i nieszczęścia. Gdy człowiek
zrozumie tę prawdę, że w każdym istnieje ta sama boska zasada, nie
będzie pozwalał sobie na różnice i spory. Dlatego zawsze koncentrujcie
się na boskości ludzi. Wszystkie nasze trudności pojawiają się, gdy
mnożymy różnice, zapominając o naszej boskości. Dlatego w naszym sercu
musimy mocno wyryć boską zasadę, która jest taka sama we wszystkich.
Kilka dni temu opowiadałem wam o tym, jak Hanuman przebył ocean i dotarł
do Lanki dzięki mocy boskiego imienia Ramy. Wcześniej nad brzegiem morza
zgromadziły się wszystkie wanary (małpy) i zadały pytanie: "Kto pokona
ocean jednym skokiem?". Niektóre twierdziły, że pokonają dystans 40 lig
[1 liga to około 5 km]; inne mówiły, że mogą przebyć 50-60 lig. Gdy to
samo pytanie zadano Hanumanowi, odpowiedział: "Dzięki łasce Ramy
pokonam każdą odległość". Gdy inne małpy nie w pełni rozumiały boskość
Ramy, Hanuman osiągnął całkowite poznanie rzeczywistości.
To nie praktyki duchowe, takie jak powtarzanie boskiego imienia,
asceza, joga i rytuały, dają nam bezpośrednie postrzeganie Boga.
Podejmuje je wielu ludzi, ale czy czegoś doświadczyli i coś osiągnęli?
Są to tylko fizyczne i zewnętrzne praktyki.
Najważniejsze jest imię Boga. Gdy poznacie tę prawdę, zrozumiecie
wszystko. Dlatego od czasu do czasu powtarzam wam: Hari bhadżan bina
sukha śanti nahin - nie będzie szczęścia i pokoju bez powtarzania
imienia Boga. Możecie osiągnąć wszystko śpiewając tylko imię Boga.
Hanuman przebył rozległy ocean dzięki nieustannemu intonowaniu imienia
Ramy. Jednak inne małpy nie rozumiały tej prawdy.
Gdy przystąpili do budowy mostu, Hanuman powiedział małpom, aby na
jednym kamieniu napisały "Ra", a na drugim - "ma" i wrzuciły je do
oceanu. Kamienie połączyły się ze sobą tworząc most. Rama, Lakszmana i
małpy przebyli ocean i dotarli do Lanki po moście zbudowanym dzięki
jedności z boskim imieniem Ramy. Powinniśmy przechowywać tę prawdę w
naszym sercu.
Zamiast dostrzegać różnice na podstawie imion, takich jak Rama,
Lakszmana czy Bhima, musimy rozpoznać w nich zasadę atmy i wszystkich
uważać za ucieleśnienia boskości. Praktyki duchowe, takie jak
powtarzanie imienia Boga, medytacja, wyrzeczenie i joga, mają
niewielkie znaczenie, jeśli boskie imię jest nieobecne w waszym sercu.
Macie imię, które rodzice dali wam po urodzeniu. Nie urodziliście się z
tym imieniem. Przyszliście na świat z zasadą Ramy - atmą. Czy nazywacie
to atmą, omkarą czy Ramą, wszystko odnosi się do tej samej boskiej
zasady. Nawet jeśli spotkacie nieprzyjaciela, pozdrówcie go. Wasze
pozdrowienia nie idą do nieprzyjaciela, one docierają do Boga. Jeśli
przywitacie nieprzyjaciela z miłością, mówiąc "Cześć", on porzuci
nienawiść i zaprzyjaźni się z wami. Jednak dzisiaj ludzie z powodu ego
utożsamiają się ze swoim imieniem. Uważają się za Ramajaha lub
Krisznajaha zamiast mówić: "Jestem brahmanem (Aham brahmasmi)". To jest
podstawowa przyczyna wszystkich różnic.
Imię, które jest powszechnie obecne we wszystkich, to imię Ramy. Gdy
pozdrowicie innych rozmyślając o Ramie, wasze pozdrowienia dotrą do
Ramy. Dlatego wykonujcie wszelkie działania tak, aby sprawić radość
Bogu. Wszystkie nasze codzienne obowiązki, takie jak gotowanie czy
jedzenie, przepełnia zasada Ramy. Ludzie podejmują doczesne, zewnętrzne
i fizyczne praktyki, bo nie rozumieją tej subtelnej prawdy.
Cały rozwój nauki odbywa się tylko na doczesnym i fizycznym poziomie.
Naukowcy zbudowali samoloty, które mogą latać z dużą prędkością i
pokonać ponad sto mil w ciągu minuty, ale narażają ludzi na różne
niebezpieczeństwa. Wszystkie przedmioty tego świata muszą zniknąć
któregoś dnia. Garncarz wyrabia wiele garnków, lecz jeśli wypadną nam z
ręki, rozpadną się na kawałki.
We wszystkim, co robimy dla własnej korzyści, nie ma nic wielkiego;
niezależnie od tego, co robimy, powinno być to korzystne dla
społeczeństwa i społeczności. Nasza pomyślność zależy od pomyślności
społeczeństwa, ale dzisiaj nikt nie myśli o społeczeństwie. Gdziekolwiek
pójdziemy, tam odkryjemy, że szerzy się egoizm i interesowność. Dlatego
na świecie występuje tyle konfliktów i różnic.
Podziały istnieją nawet w jednej rodzinie. Z powodu rosnących różnic
między ludźmi, jedność została rozbita. Dlatego dążcie do jedności. Ty i
twój sąsiad jesteście jednym. Różnicie się tylko imionami, ale boskość w
was jest ta sama. Nie popełniasz błędu, gdy nazywasz ludzi różnymi
imionami, jeśli w twoim sercu mocno ugruntowała się boska zasada jedności.
Wykonujecie obowiązki głowy rodziny. Jednak są to wasze doczesne
obowiązki. Musicie poznać swoje obowiązki jako dajwadharma (istota
boska). Dlatego zwracam się do was diwjatma swarupalara (ucieleśnienia
boskiej atmy). Gdy człowiek chce powiedzieć, że to, co mówi, jest
absolutną prawdą, używa terminu atma sakszi, który oznacza, że atma
jest jego świadkiem. Dlatego w swoim postępowaniu musimy pamiętać o
zasadzie atmy.
Dzisiaj jedność na świecie została zniszczona z powodu niewłaściwego
wzrostu różnic między ludźmi. Tak więc nie postrzegajcie różnic kierując
się nazwami i formami. Rozwijajcie wiarę w zasadę atmy. Atma jest tylko
jedna. Jest niepodzielna i nie można jej rozbić na kawałki. Ciało
umiera, ale atma żyje wiecznie. Mówi się, że każdy człowiek przechodzi
przez cykl narodzin i śmierci. Jednak to tylko ludzkie ciało rodzi się,
rośnie i umiera, ale nie atma. Dlatego rozpoznajcie jedność zasady atmy.
Niech ludzie mówią, co chcą, ale musicie zrozumieć, że atma jest waszym
świadkiem. W żadnych okolicznościach nie porzucajcie tej boskiej zasady.
Cokolwiek czynicie, czyńcie to ze względu na atmę. Bez względu na to,
jak smaczne jest to, co jecie, uważajcie to za ofiarę dla Boga.
Cokolwiek robicie w życiu, róbcie z poczuciem, że jest to ofiara dla
Boga. Wszystko czyńcie po to, by sprawić radość Bogu. Jeśli będziecie
mieli takie święte uczucia, z łatwością osiągniecie wyzwolenie.
Mokszę (wyzwolenie) osiągniecie dopiero wtedy, gdy porzucicie
mohę (doczesne przywiązanie). Poczucie 'ja' jest przyczyną ego, a
poczucie 'moje' jest podstawą przywiązania. Ego i przywiązanie to
przyczyny waszego zniewolenia. Dlatego przede wszystkim starajcie się
pozbyć ego i przywiązania. Im bardziej je ograniczycie, tym bardziej
zbliżycie się do wyzwolenia. Im mniejszy bagaż, tym większy komfort, a
to czyni podróż przyjemnością. Zmniejszajcie ciężar swoich pragnień.
Jednak ludzie wciąż zwiększają ciężar pragnień. Gdy rosną pragnienia,
ich człowieczeństwo maleje i tracą świadomość własnej boskości. Dlatego
powinniśmy rozwijać w sobie boskość. Wszystko inne musi zginąć tego lub
innego dnia. Niezależnie od tego, co będziemy robili dla ochrony i
bezpieczeństwa naszego dobytku, ostatecznie musimy go stracić. Wszystkie
nasze pieniądze możemy wpłacić do wielkiego banku, zamknąć je na klucz i
odpowiednio zabezpieczyć. Mimo tego musimy je kiedyś stracić. Nie
pożądajcie tego, co szybko znika. Tylko atma pozostanie z nami zawsze i
wszędzie.
Chociaż minęło tysiące lat, odkąd Rama inkarnował jako syn Daśarathy,
wszyscy ludzie, od dziecka po starca, nawet dzisiaj intonują jego imię.
Ludzie mówią "Rama, Rama", gdy napotykają trudności. To święte imię
szepcze się do ucha umierającego człowieka. Powinniście kochać to imię.
Rama przyciągał wszystkich ludzi, dlatego przybrał to imię.
Możecie intonować wybrane imię Boga, ale musicie mieć silną wiarę w to,
że atma w waszym wnętrzu to boski pierwiastek. Wtedy nie będziecie
doświadczali trudności. Gromadzimy bardzo dużo pieniędzy, ale dla kogo?
Czy zabierzemy ze sobą choćby jednego pajsa, gdy odejdziemy z tego
świata? Nie, nie. Zostawimy tu nawet nasze ciało. Umysł może być
chwiejny, a intelekt - wypaczony, lecz atma pozostaje jako wieczny
świadek. To zasada Ramy.
Imię Rama nie dotyczy konkretnej postaci. Oznacza boską zasadę. Dlatego
zawsze powtarzajcie boskie imię, czy to Ramy, Kriszny czy inne. Śiwa
znaczy pomyślność. To tylko imię Boga, który zapewnia nam pomyślność.
Możemy mówić Śriniwasa, Wenkatesza lub Rama. Wszystkie te imiona
oznaczają tę samą boską zasadę. Umieśćcie ją w swoim sercu.
Ludzie śpiewają "Ram, Ram, Ram", powtarzając boskie imię. Lecz gdy
powtarzanie dobiega końca, zapomina się o Ramie. Nie możemy zapominać o
Ramie. Niezależnie od tego, jaką pracę wykonujemy, powinniśmy stale
intonować boskie imię. W kalijudze (obecnej epoce), wspominanie boskiego
imienia (namasmaranę) zaleca się jako środek do osiągnięcia wyzwolenia.
Uświadamiając sobie tę prawdę, Guru Nanak rozpoczął praktykę grupowego
śpiewu. Wszyscy powinni wspólnie śpiewać bhadżany. Umysły niektórych
śpiewających mogą wówczas wędrować w różnych kierunkach, ale
przynajmniej kilka osób skoncentruje się na imieniu Boga. Dlatego gdy
śpiewacie bhadżany w grupie, modlitwy co najmniej jednej lub dwóch osób
mogą dotrzeć do Boga, a wszyscy na tym skorzystają.
Czy jemy wszystkie owoce, które dojrzewają na drzewie? Nie. Jemy tylko
kilka owoców, a pozostałe rozdajemy innym ludziom. Gdy robimy deser w
domu, dzielimy się nim z całą rodziną. Ten, kto przygotowuje deser, nie
zjada wszystkiego sam.
Gdy Daśaratha przeprowadzał putrakameszti jadżnię (ofiarę w intencji
narodzin syna), z ognia ofiarnego wyłoniła się świetlista istota i dała
mu naczynie ze słodkim budyniem (pajasam), aby rozdzielił go między
swoje trzy żony - Kausalję, Sumitrę i Kajkeji. (Tutaj Swami opowiedział
historię narodzin Ramy, Lakszmany, Bharaty i Śatrughny, a także ujawnił
tajemnicę, dlaczego Lakszmana zawsze podążał za Ramą, a Śatrughna - za
Bharatą.)
Między Ramą i Lakszmaną, a także między Bharatą i Śatrughną, istniała
tak silna więź miłości, że nie opuścili siebie nawzajem. Zobaczcie, jak
wielka moc jest w jedności! Jedność to siła. Jeśli nie rozmawiacie ze
sobą i nie tworzycie jedności, nic nie osiągacie. Jeśli odczuwacie
wrogość, spróbujcie to zmienić. Wielbiciele powinni zachowywać się z
wdzięcznością oraz z odpowiednim zrozumieniem i nastawieniem. Nawet
jeśli ktoś krytykuje bóstwo, które czcicie, nie reagujcie na tę krytykę.
Raczej myślcie, że wasze bóstwo przybrało postać krytyka. Pochwała i
krytyka nie mają znaczenia dla Boga.
Zawsze kochajcie wszystkich. Gdy będziecie wszystkich kochali, opuszczą
was wszystkie złe cechy, takie jak nienawiść, gniew i chciwość. Gdy
uwolnicie się od nich, z łatwością osiągniecie wyzwolenie. Twierdzisz,
że jesteś wielbicielem, ale jaki z tego pożytek, skoro jest w tobie
nienawiść, gniew, zazdrość, obłuda lub złość? Cechy te zniszczą twoje
życie. Rozmawiaj z uśmiechem z innymi i rozwijaj ducha jedności.
Przybyło tu tylu ludzi. Wszyscy uczestniczyli w bhadżanach, ale ilu z
nich ma prawdziwe oddanie w sercu? Jeśli nawet jest tu tylko dziesięć
osób z prawdziwym oddaniem, to wystarczy.
Wszyscy musicie przyswajać sobie ducha jedności. Kogokolwiek spotkacie,
powiedzcie: "On jest moim bratem, ona jest moją siostrą". Traktujcie
wszystkich jak swoich braci i siostry i postępujcie w duchu jedności.
Wszyscy są dziećmi Boga. Jeśli między wami a innymi ludźmi pojawi się
nienawiść, przypomnijcie sobie, że nie jesteście od nich oddzieleni.
Zrozumcie, że wszyscy są jednym, uświadomcie sobie jedność i
doświadczajcie jej błogości. Widzieć jedność w różnorodności to boskość
i prawdziwa duchowość. Studiowanie świętych pism, odprawianie rytuałów
czy oddawanie czci nie oznacza prawdziwej duchowości. Prawdziwa
duchowość to rozpoznanie jedności zasady atmy. Gdy uświadomicie sobie tę
jedność, zdobędziecie boską łaskę.
Zawsze powtarzacie: "Sai Ram, Sai Ram, Sai Ram", lecz ta praktyka nie
sprawi, że rozwiniecie w sobie oddanie. Aby wykształcić prawdziwe
oddanie, musicie przyswoić sobie ducha jedności i intonować boskie imię.
Jeśli macie w sobie choćby cząstkę prawdziwego oddania, czyńcie dobro
innym i żyjcie z nimi w zgodzie. Nikomu nie okazujcie nienawiści.
Kochajcie wszystkich. Jeśli będziecie mieli miłość i wiarę, nauczycie
się niekrzywdzenia. Dopiero wtedy doświadczycie błogości.
Jaki jest prawdziwy cel mówienia wam, abyście rozwijali prawdę, prawość,
pokój i miłość? Prawość wyłania się z prawdy. Satjannasti paro dharma
- nie ma większej dharmy niż trzymanie się prawdy. Bez prawdy nie będzie
prawości. Podobnie miłość nie istnieje bez prawości. Jeśli macie w sobie
miłość, nie będziecie nikogo nienawidzili ani lekceważyli. Satja,
dharma, śanti i prema (prawda, prawość, pokój i miłość) to najważniejsze
ludzkie cechy. Gniew, zazdrość, złość, obłuda, pożądanie, nienawiść i
chciwość to nie są cechy ludzkie. Jeśli będziecie mieli miłość i pokój,
to pozostałe cnoty ujawnią się w was samoczynnie.
Ludzie powtarzają: "Chcę pokoju, chcę pokoju". Czy w ten sposób ktoś
może osiągnąć pokój? Nie, wcale nie. Pokój zdobędziecie dopiero wtedy,
gdy rozwiniecie miłość. Pokój to nie towar, który kupicie na rynku.
Pochodzi on z serca wypełnionego miłością. Skąd pochodzi miłość? Miłość
wywodzi się z prawości, a prawość pochodzi z prawdy. Zatem prawda jest
źródłem prawości, prawość jest źródłem miłości, a miłość jest źródłem
pokoju. Gdzie jest pokój i miłość, tam pojawia się niekrzywdzenie.
Dlatego prawda, prawość, pokój, miłość i niekrzywdzenie to cechy
prawdziwej istoty ludzkiej. Uważajcie je za swoje pańczaprany (pięć
życiowych tchnień).
Dzisiaj ludzie zapomnieli o tych pięciu tchnieniach swoich ludzkich
cech. Zamiast nich przejawiają złe cechy, takie jak pożądanie czy gniew,
i uważają je za tchnienie życia. Dlatego są uwikłani w liczne trudności.
Gdy rozwiniecie w sobie ludzkie cechy, na pewno osiągniecie pokój. Tak
więc traktujcie swoje wrodzone ludzkie cechy, jak pięć życiowych
tchnień. Trzymajcie się z dala od złych cech, takich jak pożądanie czy
gniew.
Wierzcie lub nie, ale w ciągu najbliższych 25-30 lat cała ludzkość
stanie się jednością. Wyznawcy wszystkich religii, czy to hindusi,
muzułmanie czy chrześcijanie, zjednoczą się. Na świecie zapanuje
całkowita jedność. Z Bharatu (Indii) duch oddania Bogu rozprzestrzeni
się na wszystkie części świata. Pielęgnujcie tę prawdę w swoim sercu.
Ludzie uważają kulturę za sposób życia, ale tak nie jest. Jedność
wszystkiego to kultura, czystość to kultura. Urzeczywistnicie boskość,
gdy usuniecie wszystkie swoje zanieczyszczenia. Gdy rozwiniecie w sobie
miłość, wasze złe cechy znikną.
Ludzie okazują nienawiść i zazdrość tym, którzy ich przewyższają i mają
większe osiągnięcia. To niedobrze. Jeśli ktoś osiągnął więcej niż ty,
zastanów się, czy powodem tego nie jest twoja nieudolność. Rozwijaj
miłość i poszerzaj serce. Wówczas na pewno osiągniesz więcej.
Zwycięstwo i porażka zależą od uczuć w sercu. Wiąże się to z tym, co
głoszą Wedy: Manah ewa manuszjanam karanam bandhamokszajo - umysł
jest przyczyną zniewolenia i wyzwolenia człowieka. Nasz umysł jest
podstawową przyczyną naszych uczuć miłości lub nienawiści. Niezależnie
od tego, jaką pracę wykonujemy, musimy wykonywać ją w duchu jedności.
Wypełniajcie wszystkie czyny tak, aby sprawić radość Bogu. Z pewnością
przyniesie to wszystkim dobro.
Po bhadżanach wszyscy śpiewamy: Samasta lokah sukhino bhawantu -
niech wszystkie światy będą szczęśliwe! Czy to jest wielkie osiągnięcie,
jeśli tylko wy jesteście szczęśliwi? Wszyscy powinni być szczęśliwi.
Wasze szczęście zależy od szczęścia wszystkich, wasza pomyślność zależy
od pomyślności wszystkich. Nie możecie być szczęśliwi, gdy inni są
nieszczęśliwi. Dlatego módlcie się za pomyślność wszystkich, również
małych stworzeń i owadów. To jest prawdziwe znaczenie jedności. Tylko
serce, które pragnie pomyślności wszystkich, jest drogie Bogu.
Wszystko, co dzisiaj powiedziałem, to głęboka prawda, to istota oddania.
Czym jest oddanie? To ocean błogości. Opisuje się ją jako
nitjanandam, parama sukhadam, kewalam dżnianamurtim, dwandwatitam,
gagana sadriszam, tattwamasjadi lakszjam, ekam, nitjam, wimalam,
aczalam, sarwadhi sakszibhutam, bhawatitam, trigunarahitam - Bóg jest
ucieleśnieniem wiecznej błogości, jest On mądrością absolutną, poza
przeciwieństwami, rozprzestrzenia się i przenika jak niebo, jest celem
wskazanym przez mahawakję Tat twam asi, jest jednym bez drugiego,
jest wieczny, czysty, niezmienny, jest świadkiem wszystkich funkcji
intelektu, pozostaje poza wszystkimi stanami umysłu i trzema atrybutami
- sattwą (czystością), radżasem (aktywnością) i tamasem (biernością).
Musimy osiągnąć tę wieczną błogość.
Tłum. Bogusław Posmyk
Źródło: www.sathyasai.org/sites/default/files/pages/study-guides/studyguide-unity.pdf
(from www.sssbpt.info/ssspeaks/volume41/sss41-08.pdf)