Na tym świecie wszystko musi się zmieniać, czy to szczęście czy smutek, pokój czy niepokój.
Człowiek nie potrafi zrozumieć swojej prawdziwej natury.
Utożsamia się z ciałem, które jest przemijające. Nie jest tylko wjaszti
dżiwi (jednostką), jest samaszti dżiwi (istotą społeczną). Nie chce żyć
samotnie. Purusza Sukta głosi: Sahasra sirsza purusza sahasraksza
sahasra pad - Bóg ma tysiące głów, oczu i stóp. Człowiek nie potrafi
uświadomić sobie, że jest samaszti swarupą (kosmiczną formą). Ulega
złudzeniu, że jest wjaszti swarupą i tym samym naraża się na cierpienie.
Podstawową zasadą kultury Bharatu jest zrozumieć i
doświadczyć jedności w różnorodności. Jednak obecnie człowiek dostrzega
różnorodność w jedności. Zapomniał o zasadzie równości i w rezultacie
stał się niespokojny. Jedność w różnorodności to fundamentalna prawda,
którą należy rozpoznać. Od niepamiętnych czasów Bharatijowie podejmowali
wspólne wysiłki, aby zrozumieć tę prawdę i jej doświadczyć.
Nikt nie jest w stanie pojąć wewnętrznego znaczenia nauk
Wed. Jednak niewielką wiedzę można zdobyć, zgłębiając święte teksty i
słuchając nauk uczonych. W czasach starożytnych nawet demony studiowały
Wedy. Niemniej nie mogły zrozumieć zawartej w nich prawdy i dlatego żyły
w nieprawdzie. Demony jak Hiranjaksza i Hiranjakasipu były wysoko
wykształcone i dobrze znały różne dziedziny wiedzy. Mogły dotrzeć na
księżyc, na słońce, a nawet do gwiazd i zrozumieć ich działanie. Lecz
nie potrafiły pojąć ukrytej pozytywnej zasady swej własnej jaźni,
ponieważ ich umysły były wypełnione negatywnymi myśli. Demon Narakasura
należał do tej samej kategorii. Miał ogromną moc i wiedzę, ale okazały
się one bezowocne z powodu jego negatywnych cech. Ktoś może być bardzo
oddany, ktoś może opanować Wedy, ale to wszystko będzie miało niewielkie
znaczenie, jeśli nie porzuci negatywnych cech.
Święty Tjagaradża był żarliwym wielbicielem Pana. W jednej ze swoich kompozycji wychwalał Go w ten sposób:
O Kriszno! Ty jesteś ponad wszelkim opisem i ludzkim pojmowaniem.
Czy można określić twoją chwałę i blask? Czekam na twą łaskę.
O Panie! Wysłuchaj mojej modlitwy i zbaw mnie!
To ty przywróciłeś do życia martwego syna swego guru Sandipani.
To ty pokonałeś węża Kaliję, uwolniłeś Wasudewę i Dewaki
oraz uratowałeś Draupadi przed upokorzeniem.
Spełniłeś pragnienia Kuczeli. Sprawiłeś, że brzydka Kubdża stała się piękna.
Ochroniłeś Pandawów i ocaliłeś 16 000 gopik.
Nie można cię opisać i pojąć.
Kriszno, nawet Brahma nie potrafi opisać twojej chwały.
Modlę się o twoją łaskę.
Pewnego razu Czajtanja Mahaprabhu poprosił matkę o zgodę
na pójście i kontynuowanie studiów. Wtedy jego matka powiedziała: "Mój
drogi, na tym świecie istnieją różne rodzaje edukacji, lecz są one
przeznaczone wyłącznie do utrzymania się, a nie do życia. Jedynie
adhjatmika widja (edukacja duchowa) jest prawdziwa. Jest nieśmiertelna i
nie ma ograniczeń. Jest niezmienna we wszystkich trzech okresach czasu.
Staraj się zdobyć takie wykształcenie". Od tamtego dnia Czajtanja
wędrował, głosząc wielkie znaczenie intonowania boskiego imienia na
każdej ulicy i w każdej wsi. Powtarzał imię Pana Kriszny zawsze i w
każdych okolicznościach. Jego przesłanie dla ludzkości było proste, ale
głębokie.
Nie ma większego miłosierdzia niż nakarmienie głodnego.
Nie ma większych bogów niż rodzice.
Nie ma większej dżapy (recytacji) ani tapy (pokuty) niż przestrzeganie prawdy.
Nie ma większej dharmy niż współczucie.
Nie ma większego zysku niż towarzystwo ludzi dobrych.
Nie ma większego nieprzyjaciela niż gniew.
Nie ma gorszej choroby jak być dłużnikiem.
Nie ma większego bogactwa niż dobra reputacja.
Zła reputacja to sama śmierć.
Nie ma piękniejszej ozdoby niż intonowanie imienia Boga.
Człowiek powinien porzucić wrogość i nawiązywać
przyjacielskie relacje ze swoimi bliźnimi. Jest to najważniejsza
edukacja, jaką musi sobie przyswoić. Rozwijanie nienawiści wobec innych
i prowadzenie życia pełnego egoizmu jest oznaką złudzenia i cech
demonicznych. Dlaczego Purusza Suktam głosi: Sahasra sirsza purusza...?
Oznacza to, że Bóg nie jest oddzielnym bytem. On jest samaszti swarupą
(formą kosmiczną). Jest obecny we wszystkich istotach. Jeśli Bóg jest
tak blisko człowieka, to dlaczego człowiek cierpi na iluzję i napotyka
trudności w życiu? Bóg stale znajduje się na ołtarzu ludzkiego serca. On
jest wszechobecny. Człowiek oczywiście może Go zobaczyć, dotknąć, a
także z Nim porozmawiać. Jednak brakuje mu takiej determinacji i
pragnienia Boga. Dlatego cierpi.
Czajtanja tak modlił się do Pana Narajany: "Panie,
jesteś wszechobecny. Jesteś panem wszystkich istot. Rządzisz całym
wszechświatem. Jesteś prawdziwą zasadą życia. Nie dążę do osiągnięcia
Wajkunty, Kajlasy ani Swargi (nieba), nie pragnę też wyzwolenia. Obdarz
mnie miłością, tak abym mógł cię kochać". Gdy Czajtanja modlił się w ten
sposób, eteryczny głos powiedział: Tathastu - niech tak będzie.
Doczesna edukacja, jaką człowiek może dobrze znać i ogromna siła, jaką
może otrzymać w darze, na pewno zniknie z upływem czasu. Tylko miłość
jest nieśmiertelna. Dlatego należy uważać miłość za swoje prawdziwe
życie. Czajtanja modlił się do Kriszny, aby obdarzył go taką wieczną
miłością. Kajlasa, Wajkunta i Swarga są jak 'filie' Boga. Czajtanja nie
był zainteresowany ich osiągnięciem. Uświadomił sobie, że właściwym
adresem Boga jest hridaja (serce). Modlił się: "Panie, wiem, że
przebywasz na ołtarzu mojego serca! Łaskawie obdarz mnie takim
doświadczeniem".
Pan Kriszna w towarzystwie Satjabhamy wyruszył stoczyć bitwę z demonem
Narakasurą. Wywiązała się zaciekła walka i demon zginął z rąk
Satjabhamy. Wszechpotężny Kriszna mógł zabić Narakasurę bez pomocy
Satjabhamy. Dlaczego zatem skorzystał z jej wsparcia? Jako zły demon,
Narakasura nie zasłużył nawet na śmierć z rąk Kriszny. Ponieważ naraził
na nieopisane cierpienie tysiące kobiet, Kriszna zdecydował, że powinna
go zgładzić kobieta. Narakasura uwięził tysiące księżniczek, które były
wielkimi wielbicielkami Pana. Stanowiły prawdziwe ucieleśnienie miłości
i nieustannie o nim rozmyślały. Po zabiciu Narakasury Kriszna ofiarował
im wolność. W tym kontekście święty Tjagaradża wychwalał Pana, mówiąc:
"Ocaliłeś 16 000 gopik".
Przebywanie w towarzystwie niegodziwych jest zawsze niebezpieczne.
Dlatego mówi się: tjadża durdżana samsargam, bhadża sadhu
samaganam, kuru punjam ahorathram - porzućcie złe towarzystwo,
dołączcie do towarzystwa szlachetnych oraz w dzień i w nocy wypełniajcie
chwalebne czyny. Człowiek powinien zdecydować się podążać taką świętą
drogą i rozpowszechniać zasadę miłości do wszystkich.
Jakie jest wewnętrzne znaczenie zgładzenia Narakasury? 'Narah' oznacza
nieśmiertelną zasadę atmy. Jeśli cechy asury (demona) dochodzą do nary
(człowieka), staje się on Narakasurą. W takim człowieku odnajdziecie
tylko złe cechy i złe uczucia. Nie dołącza do towarzystwa szlachetnych.
Nie czyni wysiłków, aby osiągnąć Boga. Przyjaźni się tylko ze złymi
ludźmi. Taka mentalność jest skutkiem złych czynów popełnianych przez
wiele żywotów. Dzisiaj człowiek ulega złudzeniu, że jest bardzo dobrze
wykształcony. W rzeczywistości to, co zdobył, to nie widja (edukacja),
lecz tylko awidja (ignorancja). Jak kogoś można nazywać wykształconym,
jeśli nie trzyma się właściwego postępowania i nie przystępuje do
dobrego towarzystwa?
Rawana, podobnie jak Rama, zdobył wszystkie rodzaje wiedzy. Jednak w
przeciwieństwie do Ramy, przyłączył się do złego towarzystwa, żywił złe
myśli i dopuszczał się niegodziwych czynów. Dlatego ludzie szanują Ramę
i krytykują Rawanę. Kogoś darzy się szacunkiem lub wyśmiewa na podstawie
jego zachowania. Nie należy prowadzić egoistycznego życia. Niezależnie
od tego, gdzie wykonuje się dobre działanie, gdzie odbywa się spotkanie
modlitewne, bierzcie w nim udział. Jednak są tacy ludzie, którzy
uczestniczą w bhadżanach i nie dołączają do dobrego towarzystwa. Jaki
jest pożytek z takiego życia? W tym kontekście mędrzec Purandaradasa
powiedział:
Pomimo posiadania oczu, ludzie stali się ślepi,
ponieważ nie interesuje ich widzenie twojej pomyślnej postaci.
Pomimo posiadania uszu, ludzie stali się głusi,
gdyż nie interesuje ich słuchanie twoich słodkich słów.
Chociaż przebywają w towarzystwie Boga,
dążą do prowadzenia doczesnego życia.
Człowiek musi zrozumieć prawdę, że Bóg jest obecny we
wszystkich istotach i stosownie do niej postępować. To jego podstawowy
obowiązek. Powinien nie tylko kontemplować boskość, lecz także
wyśpiewywać chwałę Boga. Po śmierci demona w królestwie Narakasury
odbyła się wielka uroczystość. Dopóki żył, serca ludzi spowijała
ciemność. Gdy w końcu zginął, dokoła trwało radosne świętowanie. Razem z
jego śmiercią została rozproszona ciemność ignorancji i nienawiści.
Ludzie symbolicznie świętowali to wydarzenie, zapalając lampy. Tak jak
nietoperze znajdują drogę do domu ogarniętego ciemnością, tak i złe
cechy wchodzą do serca pełnego ciemności ignorancji. Tylko nietoperze
lubią żyć w ciemności, nie ludzie. Nie możecie żyć jak nietoperze, w
ciemności ignorancji.
Z pozoru wydaje się, że niektórzy ludzie mają sattwiczną
(pobożną) naturę, lecz są pełni złych cech. Musicie się ich wystrzegać.
Satsangatwe nissangatwam,
Nissangatwe nirmohatwam,
Nirmohatwe niszczalatattwam,
Niszczalatattwe dżiwanmukti
Dobre towarzystwo prowadzi do nieprzywiązania,
Nieprzywiązanie uwalnia od złudzenia,
Wolność od złudzenia prowadzi do stałości umysłu,
Stałość umysłu daje wyzwolenie.
Nie powinniście przebywać w złym towarzystwie ani przez
chwilę. W dawnych czasach ludzie trzymali się z daleka od demonów i
demonicznego zachowania. Hiranjakasipu robił wszystko, aby powstrzymać
swojego syna Prahladę przed intonowaniem boskiego imienia Pana Narajany.
Jednak Prahlada był zawsze pogrążony w kontemplacji Pana. Prahlada był
drogi Panu Narajanie, natomiast jego ojciec Hiranjakasipu był drogi
demonom. Był królem. Jakim był królem? Był królem złych cech i złych
czynów. Podążajcie za ideałem ustanowionym przez Prahladę i uświęcajcie
swój czas, spędzając go na kontemplacji Pana. We współczesnym świecie
coraz więcej jest demonicznych działań. Nie można tolerować takich
widoków ani znieść słuchania o nich. Dlaczego pozwalacie na takie
straszne zdarzenia? Umieśćcie Boga w swoim sercu. Mówi się: Iśwara
sarwa bhutanam - Bóg jest mieszkańcem wszystkich istot. Rozwijajcie
taką silną wiarę. Jad bhawam tad bhawati - o czym myślisz, tym się
stajesz.
Drodzy studenci!
Dzisiaj jest dzień, w którym został zabity demon Naraka.
Co znaczy to wydarzenie? Oznacza zgładzenie demona w człowieku. 'Nara'
znaczy człowiek, a 'asura' znaczy demon. Ten demon jest obecny w każdym
człowieku. Aby go zabić, nie trzeba zdobyć wielkich astr (broni) i
śastr. Człowieka nazywa się 'nara', ponieważ jest w nim atma. Ta atma
jest ucieleśnieniem miłości. Demony można zabić tylko za pomocą miłości.
Dlatego uświadomcie sobie atma tattwę i rozwijajcie miłość. To jest
prawdziwe bhakti (oddanie).
Ucieleśnienia boskiej atmy!
Takie święte wydarzenie, jakim jest zgładzenie demona Narakasury, obchodzimy
jak święto, przygotowując tyle smacznych
potraw i zadając się nimi. Niemniej nie próbujemy zrozumieć wewnętrznego
znaczenia tego świętego wydarzenia. Aby pojąć świętość tego wielkiego
wydarzenia, musimy dołączyć do satsangi (dobrego towarzystwa). Nie
możecie prowadzić życia pełnego egoizmu. To życie wjaszti (jednostki).
To zmarnowane życie. Jedynie żyjąc w samaszti (społeczeństwie)
uświadomicie sobie boskość. Musicie prowadzić szczęśliwe życie,
utożsamiając się ze samaszti (społeczeństwem). W rzeczywistości samaszti
jest ucieleśnieniem boskości. Wedy również zalecały życie w
społeczeństwie, głosząc: Sahasra sirsza purusza.
Co jest celem ludzkiego życia? Jedzenie, picie i bezczynne chodzenie?
Nie, nie. Ptaki, drapieżniki i zwierzęta też to robią. Nie tego oczekuje
się od człowieka. Obecne w nas ludzkie wartości muszą się uzewnętrzniać.
Należy je upowszechniać. Muszą stać się nieodłączną częścią naszego
codziennego życia i przejawiać się w naszym zachowaniu. Jeśli tylko
propaguje się te wartości, bez uzewnętrzniania ich w naszym zachowaniu,
staje się to bezowocną praktyką. Dlatego musimy uświadomić sobie
wewnętrzne znaczenie różnych świąt i zgodnie z tym postępować.
Ludzkie narodziny są najświętsze. Mówi się: Dżantunam nara dżanma
durlabham - spośród wszystkich żywych istot ludzkie narodziny są
najrzadsze. Słowo 'manawa' (człowiek) również oznacza tego, który jest
święty. Dlaczego uciekamy się do umniejszania tak świętej ludzkiej
istoty? Dzisiaj człowiek wspiera różne dobre i święte działania, lecz
jeśli przychodzi do praktyki, wycofuje się. Jest to skutek jego grzechów
z przeszłości. Kiedy powstaje konflikt między regułą i praktyką,
człowiek powinien zmierzyć się z tą sytuacją z odwagą i dołożyć starań,
by kroczyć świętą ścieżką.
W codziennym życiu spotkacie wielu ludzi ze złymi cechami i złym
zachowaniem. Nie przyłączajcie się do ich towarzystwa. Ofiarujcie im
namaskar (pozdrowienie) i odejdźcie. Nawet święty Tjagaradża modlił się:
"O Ramo! Ofiarowuję moje pozdrowienia tym, którzy w ciebie wierzą".
Przekazywał pozdrowienia zarówno dobrym, jak i złym ludziom. W tym
miejscu może pojawić się pytanie, dlaczego mamy ofiarować nasze
pozdrowienia złym ludziom. Pozdrawiamy dobrych ludzi, by nie tracić ich
towarzystwa. Pozdrawiamy również złych ludzi z prośbą, aby się od nas
oddalili. Musimy dołączyć do towarzystwa dobrych ludzi, pielęgnować
dobre cechy i prowadzić dobre życie, uświęcając w ten sposób nasze życie.
Historia pełna jest opowieści o różnych demonach ze złymi cechami.
Jednym takim demonem był Kamsa, który żył w czasach Pana Kriszny.
Eteryczny głos ostrzegł go, że zostanie zabity przez dziecko, które
urodzi się jego siostrze. Dlatego rozzłościł się, wypchnął swoją siostrę
Dewaki z rydwanu i z miejsca próbował ją zabić. Lecz jej mąż Wasudewa
zapobiegł tej sytuacji, zapewniając Kamsę, że dopilnuje, aby nie
spotkała go żadna krzywda. Przekonał również Kamsę: "Jak mogłeś dać
wiarę słowom, że zabije cię ósmy potomek Dewaki? Nawet jeśli wierzysz w
te słowa, to jeszcze nie czas. Proszę poczekaj aż Dewaki urodzi ósme
dziecko. Dlaczego już teraz próbujesz zgładzić dopiero co poślubioną
Dewaki? Proszę nie popełniaj takiego grzechu". Słysząc radę Wasudewy, na
Kamsę w pewnym stopniu spłynęła mądrość. Poczekał aż jego siostrze
Dewaki urodzi się ósme dziecko. Lecz w tym okresie nie miał spokoju
umysłu. W międzyczasie w swoim królestwie zabił kilkanaście
nowonarodzonych dzieci zarówno Dewaki, jak i innych potomków. Nie
uwierzył boskiemu głosowi, że jego życiu zagraża wyłącznie ósme dziecko,
które urodzi Dewaki. Taki był poziom wiary Kamsy w boskość! To była
'demoniczna wiara'. Nie jest właściwe rozwijać wiarę w jeden aspekt Boga
i tracić wiarę w inny aspekt. Wasza wiara musi być zawsze silna i pełna
pod każdym względem. Oto mały przykład.
Mniej więcej 10 lat temu przyjechał tu pewien mężczyzna i ogłosił, że
Śri Sathya Sai Baba jest Bogiem. Mało tego, ogłosił i rozpowiadał
również, że nie tylko Śri Sathya Sai Baba, lecz każda żywa istota jest
przepełniona boskością. Po jakimś czasie, gdy niektóre z jego pragnień
nie mogły zostać zrealizowane, oznajmił, że Baba nie jest Bogiem. Ten
sam człowiek pewnego razu ogłosił, że Baba jest Bogiem, a innym razem,
że Baba nie jest Bogiem. Jak mamy wierzyć takiej osobie z fałszywą mową?
Ten rodzaj fałszywej mowy to cecha demoniczna.
Tym, którzy mówią 'tak', odpowiadam 'tak'.
Tym, którzy mówią 'nie', odpowiadam 'nie'.
'Tak' i 'nie' odnosi się do was,
lecz dla Sai wszystko jest 'tak', 'tak', 'tak'.
Dla mnie wszyscy są dobrzy. Nie ma złych ludzi. Ci,
którzy rozwiną negatywne uczucia, nie analizując tego, co jest dobre i
złe w tym przedmiotowym świecie, zniszczą tylko swoje życie.
Jeśli chodzi o mnie, kocham wszystkich. Wszyscy są mi tak samo drodzy.
Niektórzy ludzie mogą mieć pewne wątpliwości. Lecz muszą się one
pojawić, by zobaczyć przyczynę z odpowiednim wyjaśnieniem i zaleceniem.
W miarę możliwości nie powinniście pozwalać sobie na wątpliwości,
ponieważ dopóki będą się utrzymywały, nie osiągniecie spokoju umysłu.
Pielęgnujcie miłość. Gdy wasze serce jest pełne miłości, wszystko jest
tylko miłością. W ogóle nie będzie w nim nienawiści. Gdzie nie ma
nienawiści, tam nie będzie złości. Gdy nie ma złości, tam nie będzie
przemocy. W związku z tym:
Gdzie jest wiara, tam jest prawda;
Gdzie jest prawda, tam jest pokój;
Gdzie jest pokój, tam jest błogość;
Gdzie jest błogość, tam jest Bóg.
Drodzy studenci!
Przede wszystkim rozwijajcie wiarę. Ponadto między
waszymi myślami, słowami i czynami powinna istnieć harmonia. Jeśli
między nimi nie ma harmonii, wasze zachowanie będzie demoniczne.
Prawdziwym wjakti (człowiekiem) jest ten, którego myśli, słowa i czyny
są czyste i ten, kto utrzymuje między nimi doskonałą harmonię. Kto jest
wjakti? Wjakti jest ten, kto przejawił swoją ukrytą śakti (moc) we
wszystkich aspektach. Musicie rozwijać taką śakti. Mówicie o wytwarzaniu
energii, ale stajecie się uczuleni na szlachetne myśli. Jakie szczęście
czerpiecie z takiego zachowania? Wszystkie wasze sankalpy
(postanowienia) stają się daremnym ćwiczeniem.
Drodzy studenci!
Przede wszystkim rozwijajcie miłość. Łatwiej jest pielęgnować miłość niż
pozostałe cechy. Czajtanja Mahaprabhu modlił się do Pana Kriszny: "Nie
chcę Wajkunty ani Kajlasy. Chcę tylko twojej premy. Proszę daj mi małe
miejsce w twoim prema samradżja (królestwie miłości). Będę z tego
zadowolony". Na tym świecie nie istnieje coś takiego, czego nie można
osiągnąć dzięki miłości. Czym jest Narakasura wadha? To zniszczenie
złych cech i demonicznej natury w człowieku za pomocą broni miłości.
Musicie rozwijać dobre myśli, dobre uczucia i dobre zachowanie. Ludzkie
narodziny otrzymuje się wyłącznie w tym celu. Człowiek nie rodzi się dla
jedzenia i chodzenia bez celu. Nawet ptaki, drapieżniki i zwierzęta
robią to samo. Ludzkie narodziny są szlachetne, święte i uświęcone.
Dlatego każdy człowiek musi czynić wysiłki, aby uwolnić się do cech
demonicznych. Dopiero wtedy ludzie staną się ucieleśnieniem miłości.
Boskość wyraża się za pośrednictwem takich ludzi. Nigdy nie pozwalajcie
sobie na demoniczne czyny. Zawsze pielęgnujcie dobre uczucia, dobre
myśli i dobre zachowanie. Nie dajcie się zwieść opiniom innych - ani
dobrym ani złym. Rozwijajcie swój własny sposób myślenia oparty na
własnym sumieniu. Rozwijajcie wiarę w siebie.
Gdzie jest wiara w siebie, tam będzie zadowolenie z siebie.
Gdzie jest zadowolenie z siebie, tam będzie samopoświęcenie.
Dzięki samopoświęceniu przychodzi samorealizacja.
Wiara w siebie jest fundamentem budynku; pozostaje on
pod powierzchnią ziemi. Zadowolenie z siebie to mury, samopoświęcenie to
dach, a samorealizacja to życie. Bez fundamentu wiary w siebie nie można
osiągnąć samorealizacji. Dlatego powoli wzmacniaj swoją wiarę w siebie.
W tym procesie: "Wyrusz wcześnie, jedź powoli i dotrzyj bezpiecznie do
swojego celu samorealizacji".
Dzisiaj wielu ludzi życzy sobie: "Dzień dobry,
dobranoc", gdy kogoś spotkają. To nie jest nasza kultura. To obca
kultura. Jak bardzo będziecie szczęśliwi - ty i druga osoba - jeżeli
zamiast tego powiecie 'namaskar'? Dzisiaj nawet mówienie 'namaskar' stało
się kłopotliwe dla ludzi, którzy uważają się za nowoczesnych. Czym jest
to 'Dzień dobry' i 'Dobry wieczór'? Nawet człowiek prosty potrafi
powiedzieć 'namaskar'. Jeżeli zagłębicie się w prawdę naukową, nie
istnieje nic takiego jak rano i wieczór czy świt i zmierzch. Wszystkie
te zmiany zachodzą z powodu ziemi obracającej się wokół własnej osi.
Dzieci! Przynajmniej od dzisiaj szanujcie swoich rodziców. Kochajcie
swoich rodziców. Cieszcie się miłością swoich rodziców. Tylko ci, którzy
doświadczają miłości swoich rodziców, będą mieli dobrą przyszłość. Ci,
którzy zasmucają swoje matki, będą prowadzili życie pełne trudności i
cierpienia. Dlatego nigdy w żadnych okolicznościach nie sprawiajcie bólu
swoim rodzicom. Uszczęśliwiajcie ich. Tylko wtedy będziecie czuli się
szczęśliwi, a z kolei wasze dzieci uczynią was szczęśliwymi. Dawajcie
szczęście i bierzcie szczęście. Szczęście nie jest ruchem
jednokierunkowym, to proces dawania i brania przebiegający w dwóch
kierunkach. Mówcie dobre słowa. Rozwijajcie samjak driszti (święte
widzenie). Prowadźcie życie w czystości. Sprawcie, by wasze życie stało
się uświęcone.
Tłum. Dawid Kozioł
Źródło: www.sssbpt.info/ssspeaks/volume35/sss35-18.pdf