Przez ostatnie cztery dni Prasanthi Nilajam wyglądało
jak niezwykła kraina. Studenci z kampusu w Prasanthi Nilajam, Anantapur
i w Brindawanie, a także ze szkoły średniej i szkoły podstawowej ciężko
pracowali z poświęceniem i z oddaniem, pokazując wszechstronne
umiejętności. Nie tylko studenci, ale również nauczyciele, zarówno
młodzi, jak i starsi, nieśli studentom wszelką możliwą pomoc w
przygotowaniach. Prawdę mówiąc takich zasad miłości, jedności, oddania i
poświęcenia nie można znaleźć w jakiejkolwiek innej instytucji na
świecie. Na świecie nie będzie żadnych problemów, jeśli wszędzie będą
takie instytucje.
Studenci - chłopcy i dziewczęta zaprezentowali
wspaniały pokaz umiejętności i piękna. Oprócz programów akademickich
zademonstrowali swoje zdolności w różnych dziedzinach. Świadomość jest
życiem. Nasi studenci osiągnęli doskonałość nie tylko w dyscyplinach
sportowych i grach, lecz także w występach w zespole muzycznym i grze na
nadaswaram [instrument muzyczny], sprawiając wszystkim radość. Grupa
wykonująca taniec lwa składała się z chłopców z niższych klas oraz ze
studentów studiów magisterskich - zarządzania, informatyki, nauk
ścisłych, itd. Występowali z wielkim entuzjazmem i doskonałością;
uszczęśliwili wszystkich. Dziewczęta z kampusu Anantapur przeszły
szkolenie pod okiem ekspertów i nauczyły się grać na nadaswaram, w
szczególności, by wystąpić na uroczystościach urodzin Swamiego i
konwokacji uniwersytetu. Dzisiaj rano również mogliście posłuchać ich
wykonania. Uczestniczyły w zawodach sportowych, muzycznych i w
wydarzeniach kulturalnych nie dla własnej satysfakcji, lecz wyłącznie w
celu sprawienia radości Swamiemu. Doświadczyły wielu trudności i
niedogodności, mając silną determinację i odniosły sukces.
Wysłuchaliście przemówienia studenta, który pochodzi z
miasta Dardżyling. Należy do grupy wykonującej taniec lwa. W czasie
jednej z sesji próbnych wspiął się na wysokość około 3,5 metra, aby
dokonać odważnego wyczynu. Swami mówił mu, żeby nie wchodził na taką
wysokość, lecz w swoim entuzjazmie dla uradowania Swamiego, zignorował
słowa Swamiego. Stracił równowagę i spadł. Na jego szyi pojawiła się
opuchlizna. Wtedy powiedziałem mu, aby odpoczął przez kilka dni. Student
oznajmił: "Przyjechałem aż z Dardżyling tylko po to, by ofiarować siebie
u twoich stóp. Niech się dzieje co chce z moim ciałem, nie porzucę
swojego postanowienia". Był zdecydowany wziąć udział w tańcu. Cieszyła
mnie jego silna wiara i determinacja. Delikatnie dotknąłem jego szyi
ręką i powiedziałem mu, że wszystko będzie w porządku. Wrócił do pełni
zdrowia. Odpowiadam każdemu z was stosownie do uczuć, jakimi mnie
darzycie. Podstawą mojej sankalpy (woli) są wasze uczucia. Ostatecznie
chłopiec stanął na wysokości zadania i w sposób godny podziwu dokonał czynu.
Dzisiaj spotkacie wielu młodych i starszych ludzi
realizujących wielkie zadania dzięki swojej silnej determinacji. Jednak
jak dotąd nikt nie potrafił rozwiązać tajemnicy umysłu i materii. Od
świtu do zmierzchu wszystkie działania człowieka związane są z umysłem i
z materią. Nawet bardzo dobrze wykształceni ludzie nie podejmują żadnego
wysiłku, aby to zrozumieć. Jeśli pytacie ich, czym jest 'umysł', mówią:
"To nie ma znaczenia". Utrzymują, że nie ma sensu próbować zrozumieć
naturę umysłu. Jeśli pytacie ich, czym jest 'materia', mówią:
"Nieważne". Przede wszystkim człowiek musi zrozumieć związek między
umysłem i materią. Kogoś, kto nie zna natury umysłu, można nazwać
głupcem. Ktoś, kto rozumie naturę umysłu, jest naprawdę mahaniją
(człowiekiem szlachetnym).
Jaką postać ma umysł? Skąd pochodzi? Jaka jest jego
natura? Jaką skrywa tajemnicę? Człowiek powinien prowadzić dociekania w
tym kierunku.
Z atmą połączone są trzy siły: 1) manas (umysł), 2)
buddhi (intelekt) i 3) samskara (kulturowo odziedziczona skłonność
umysłu z poprzednich żywotów i z obecnego życia). Bezmiar umysłu jest
nie do opisania. W mgnieniu oka może się on przemieścić na każdą
odległość. Jego siła wykracza poza opis i ludzkie zrozumienie. Bez siły
umysłu nie da się zrealizować żadnego zadania. Umysł nie ma formy.
Funkcjonuje jedynie z pomocą mocy atmy. Dlatego to wewnętrzna jaźń
działa przez umysł i wykonuje wszystkie czynności na świecie. Nawet
podejmowany przez wieki wysiłek nie wystarczy do zrozumienia natury umysłu.
Druga siła to intelekt. Wypełnia go światło. Rozróżnia
między dobrem i złem, nie pozwalając sobie na egoizm.
Trzecią siłą jest samskara. Jej skutków doświadcza się
nie tylko w tym życiu, lecz także w przyszłych żywotach. Samskara to
porzucenie zła i pielęgnowanie dobra w myślach, w słowach i w czynach.
Żadna książka nie jest w stanie szczegółowo opisać sił manasu, buddhi i
samskary. Dlatego postanowiłem objaśnić ich działanie studentom.
Na początek postarajcie się zrozumieć związek między
umysłem i materią. Jedno nie może istnieć bez drugiego. To jest róża.
Odpowiada ona materii. Bez umysłu nie zobaczycie tego kwiatu róży. Umysł
opiera się na zasadach reakcji, oddźwięku i odbicia. Prawdziwą istotą
ludzką jest ten, kto rozumie naturę umysłu i jego działanie. Uważacie,
że umysł jest wiązką myśli. W takim razie, skąd biorą się w nim myśli?
Ich podstawą jest jaźń. Wypływają z czajtanji (świadomości). Każdy jest
obdarzony widżnianą (mądrością). Jednak niektórzy głupcy są dumni ze
swojej wiedzy książkowej. Takich ludzi nie można nazywać właściwie
wykształconymi. Bez wiedzy o jaźni pozostałe rodzaje wiedzy są
bezwartościowe.
Dla przykładu weźmy człowieka, który jest dobrze
wykształcony w sensie naukowym. Zadajcie mu pytanie: "Kim jesteś?". Nie
będzie w stanie udzielić prawidłowej odpowiedzi pomimo wysokich
kwalifikacji. Może powiedzieć: "Jestem Rama Sastri". To nazwisko nadane
jego ciału i nie odpowiada ono jego prawdziwej jaźni. Jeśli ponownie
postawicie mu to samo pytanie, odpowie: "Jestem uczonym". Nawet to nie
jest właściwa odpowiedź, ponieważ odnosi się do doczesnej edukacji tego
człowieka i nie ma nic wspólnego z jego prawdziwą jaźnią. Jeśli zadacie
mu to pytanie raz jeszcze, odpowie: "Jestem Hindusem". Nie rozumie, że
ani jego nazwisko, ani zawód ani narodowość nie odpowiadają jego
prawdziwej jaźni.
Ciało i umysł to tylko instrumenty. Znajdują się pod
kontrolą. Nie utożsamiaj się z nimi. Ty jesteś panem. Opanuj umysł i
bądź panem umysłu. Jeśli wyjaśnicie mu to w ten sposób, uświadomi sobie
prawdę i udzieli poprawnej odpowiedzi: "Przez te wszystkie dni dałem się
zwieść przywiązaniu do ciała. Teraz rozumiem, że jestem atmą, która
przekracza ciało, która jest poza czasem i której nie można zrozumieć za
pomocą doczesnej edukacji".
To niewidzialna atma sprawia, że ciało funkcjonuje.
Ludzie zapominają o Panu (atmie) i dają się zwieść swojemu przywiązaniu
do ciała. Wszystko, co ma związek z ciałem, a więc imię, zawód i
wykształcenie, jest przemijające. Twoim imieniem jest prawda. Ty jesteś
jaźnią, która jest wieczna. Dlatego porzuć przywiązanie do ciała i żyj w
świadomości atmy. Dopóki człowiek jest przywiązany do ciała, nigdy nie
zdobędzie wiedzy o atmie. Możecie umieć cytować pisma święte, ale to
odpowiada jedynie wiedzy książkowej, która nie zaprowadzi was do waszej
prawdziwej jaźni. Ty jesteś atmą, która jest źródłem wszelkich mocy. Aby
zrozumieć moc atmy, przede wszystkim zgłębiaj naturę umysłu. Działań
umysłu nie da się opisać słowami. Umysł jest odpowiedzialny za
narodziny, śmierć, czyny, rodzinę, dzieciństwo, starość, szczęście,
smutek, sukces i porażkę. Podstawą całego życia jest umysł. Gdy tylko
zrozumiesz naturę umysłu, poznasz naturę materii. Aby zrozumieć naturę
umysłu, musisz zapanować nad swoimi zmysłami. Jak możesz kontrolować
innych, jeśli nie panujesz nad swoimi własnymi zmysłami? Aby zostać
dobrym liderem, musisz mieć kontrolę nad zmysłami.
Umysł jest bardzo potężny. Nie rozumiejąc jego siły,
człowiek odczuwa dumę ze swojej ograniczonej wiedzy. To kompletna
głupota. Uważa, że wie wszystko. Kieruje swój umysł na błahe przedmioty,
nie starając się rozpoznać atmy. Z tego powodu jest narażony na
trudności i nieszczęścia. To wy jesteście odpowiedzialni za swoje
szczęście lub smutek. Nie możecie obwiniać innych za swoje położenie.
Ponieważ nie potraficie sobie uświadomić swojej prawdziwej jaźni,
doświadczacie dwoistości przyjemności i bólu. Gdy tylko rozpoznacie
swoją prawdziwą jaźń, one nie będą miały na was wpływu. Grzechem jest
obwiniać innych za swoje cierpienie. Cierpicie z powodu braku moralności
w swoich uczuciach i niewłaściwego postępowania. Wasze przeznaczenie
zależy od charakteru. Charakter zależy od czynów. Czyny zależą od myśli.
Dlatego pielęgnujcie moralność i święte myśli. Nikt nie ucieknie od
prawa czynów. Opiera się ono na umyśle.
Ucieleśnienia miłości!
Nie możesz żyć bez umysłu. Umysł jest zawsze z tobą.
Możesz być nazywany istotą ludzką dopiero wtedy, gdy poznasz naturę
umysłu. Taka jest nauka wedanty. Wedanta jest esencją Wed, które uczą
atma-dżniany (wiedzy o jaźni). Atma jest jak dyspozytornia. Gdy tylko
się do niej dostaniecie, opanujecie wszystkie swoje zmysły i umysł. Gdy
główny włącznik w domu będzie włączony, żarówki zapalą się we wszystkich
pokojach. Atma jest jak główny włącznik, a zmysły są jak żarówki w
różnych pokojach. Dla przykładu weźmy posiadłość składającą się z
rozmaitych pomieszczeń, jak sypialnia, spiżarnia, jadalnia, łazienka,
kuchnia, itd. Sami je urządziliście. Każde pomieszczenie jest oddzielone
od drugiego ścianą. Jak tylko zburzy się ściany, zostanie jedna duża
sala. Przywiązanie do ciała jest jak ściana, która oddziela jedno
pomieszczenie od drugiego i która stoi na drodze do urzeczywistnienia
jaźni. Gdy ta ściana zostanie zburzona, uświadomicie sobie nieskończoną
i nieśmiertelną jaźń. Zamiast osiągnąć świadomość nieskończonej i
nieśmiertelnej jaźni, przez wiele żywotów rozwijacie przywiązanie do
ciała. Przynajmniej od tego życia rozwijajcie nieprzywiązanie.
Uważacie coś za 'swoje', ale to będzie wasze, dopóki
istnieje ciało. Po śmierci to, co wcześniej uznawaliście za swoje,
będzie należało do kogoś innego. W takim razie dlaczego macie rozwijać
przywiązanie do dóbr materialnych? Podstawą ludzkiego życia jest
poczucie 'ja' i 'moje'. 'Ja' odnosi się do atmy, a 'moje' wiąże się z
materią. Umysł zrodził się z atmy. Materia jest wynikiem działania
umysłu. Gdy tylko poznasz naturę umysłu i materii, będziesz wiedział
wszystko inne.
Studenci!
Macie przed sobą długie życie. Nie czekajcie do
starości, aby wejść na drogę duchowości. Wyruszcie wcześnie, jedźcie
powoli, dotrzyjcie do celu bezpiecznie. Bądźcie bardzo ostrożni w tym
wieku i nie marnujcie czasu na nieistotne zajęcia. Czas jest bardzo
cenny i gdy raz go stracicie, nigdy go nie odzyskacie. Dokładajcie
wszelkich starań, aby dowiedzieć się tego, co powinniście wiedzieć,
dopóki wasze narządy zmysłów są silne. Jeśli nie uczynicie tego teraz,
nie zrobicie tego nigdy w życiu.
Człowieku, nie pysznij się swoim fizycznym pięknem, młodością i siłą zmysłów!
Bardzo szybko się zestarzejesz.
Twoje włosy posiwieją, skórę pokryją zmarszczki, a twój wzrok stanie się zamglony.
Dzieci będą się z ciebie śmiały, nazywając cię starą małpą.
Twoje ciało jest tylko skórzaną kukiełką.
Spróbuj zrozumieć tajemnicę kryjącą się za tym kukiełkowym przedstawieniem.
Kto przyjdzie wam z pomocą w starszym wieku? Dlatego
róbcie właściwy użytek ze swoich zmysłów i bądźcie niezależni. Nikt nie
może powiedzieć na pewno, co za chwilę stanie się z ciałem. Dlatego nie
rozwijajcie przywiązania do ciała. Lecz musicie się o nie odpowiednio
troszczyć, abyście nie byli zależni od innych. Uczciwie wykonujcie swoje
obowiązki.
Odnosicie się do siebie jako do 'ja', które jest niczym
innym jak atmą. Niech wasze ciało będzie wyłącznie pod kontrolą atmy.
Jeśli zapytacie, kto to jest Ramaja, ktoś wstanie i powie 'ja'; jeśli
zapytacie, kto to jest Anil Kumar, człowiek stojący tutaj powie 'ja'. W
ten sposób zasada 'ja' jest najważniejsza i jest ona obecna w każdym.
Tak jak jedna lampa zapala się od drugiej, podobnie z najważniejszego
'ja' powstały wszystkie inne 'ja'. Ten sam prąd zasila wszystkie
żarówki. Każda istota jest jak żarówka, a Bóg jest jak prądnica.
Gdyby ktoś cię zapytał: "Kim jesteś?", powinieneś
powiedzieć z przekonaniem, że jesteś atmą. Czym jest umysł? Jest on
aspektem jaźni. Tak jak cukier jest podstawą wszystkich słodyczy,
podobnie atma jest podstawą ciała, umysłu i intelektu. Człowiek musi
mocno trzymać się tej najważniejszej zasady. Należycie do ludzkości. Nie
pozwólcie swojemu umysłowi zachowywać się jak małpa. W rzeczywistości
małpa jest lepsza od człowieka w tym sensie, że uczestniczyła w służeniu
Ramie. Pewnego razu małpa dała człowiekowi taką oto lekcję: "O szalony
człowieku, śmiejesz się ze mnie, lecz w istocie jestem o wiele lepsza od
ciebie. Czy bierzesz udział w służbie Bogu, tak jak ja to robiłem?
Przestrzegałem nakazów Pana Ramy, przekroczyłem ocean i znalazłem
miejsce pobytu matki Sity. Stanąłem przed Panem Ramą jako dina
(posłuszny sługa) i stawiłem czoła Rawanie jako dhira (odważny).
Podobnie i wy musicie być pokorni stojąc przed szlachetnymi i odważni
stawiając czoła niegodziwym".
Dzisiaj człowiek zachowuje się jak szalona małpa. Może
nie mieć ogona, ale ma cechy małpy. Porzućcie cechy małpy i wejdźcie na
świętą drogę, mając atmę za swój cel. Zrozumcie, że jesteście iskrą atmy
i starajcie się zrównoważyć umysł, intelekt i samskarę. Samskara jest
bardzo subtelna. W tej chwili możecie nie rozumieć jej następstw. Podąża
za wami jak cień, od narodzin do narodzin. Samskara odnosi się do
procesu oczyszczania. Macie siłę oczyszczania się, ale z niej nie
korzystacie. Musicie się oczyścić. To święta nauka kultury indyjskiej.
Kultura Indii jest jak czyste złoto, lecz taka cenna
kultura jest dzisiaj ignorowana. Ludzie nie szanują swoich rodziców i
starszych. Zapomnieli o świętych wartościach miłości i pokory.
Przywiązują znaczenie jedynie do doczesnej edukacji i do dóbr
materialnych. One będą z wami, dopóki będziecie żyli. Gdy opuścicie
ciało, pójdzie za wami tylko samskara (wrodzona skłonność), a nie
samsara (rodzina). Jednak wy ignorujecie samskarę, wikłacie się w
samsarę i cierpicie na brak pokoju.
Pomimo wykształcenia i inteligencji,
głupiec nie pozna swojej prawdziwej jaźni,
a niegodziwiec nie porzuci swoich złych cech.
Współczesna edukacja prowadzi jedynie
do umiejętności dyskutowania, a nie do pełnej mądrości.
Jaki jest sens zdobywania ziemskiej edukacji,
jeśli nie może ona doprowadzić was do nieśmiertelności?
Zdobywajcie wiedzę, która uczyni was nieśmiertelnymi.
Nieśmiertelność osiągnięcie dopiero wtedy, gdy zdobędziecie wiedzę o jaźni.
Studencie, ciężko walczysz w życiu tylko po to, by napełnić swój brzuch!
Zdobyłeś rozległą wiedzę z różnych dziedzin.
Dociekaj i zadaj sobie pytanie, jak wielkie szczęście osiągnąłeś,
spędzając cały swój czas, od świtu do zmierzchu,
na zdobywaniu wiedzy i bogactwa, zapominając o Bogu.
Czy przez samo patrzenie na mapę świata możecie
powiedzieć, że przemierzyliście go wzdłuż i wszerz? Podobnie samo
zdobywanie książkowej wiedzy jest bezwartościowe. Zadajcie sobie
pytanie, co osiągnęliście, zapominając o Bogu i wierząc w świat?
Zupełnie nic! Możecie wyjechać za granicę i zarabiać dziesiątki milionów
rupii, ale czy zabierzecie ze sobą choćby naja pajsę, gdy odejdziecie z
tego świata? Jaki jest pożytek z podróżowania po świecie? Czy łyżka,
której używa się do podawania różnych potraw, jak sambar, czatnej, rasam
i pajasam (słodki budyń), poznaje ich różne smaki? Podobnie człowiek
jeździ do różnych krajów i czyta rozmaite książki, nie mając z tego
korzyści.
Ucieleśnienia miłości! Studenci!
Rozwijajcie miłość i dzielcie się nią z innymi.
Przekształćcie ten świat w raj miłości. Wtedy w ogóle nie będzie
nieszczęścia. Zrozumcie naturę umysłu, a osiągniecie spełnienie.
Wzięliście udział w Dniu Sportu, pokazaliście wielki talent i
zdobyliście wiele nagród. Z ziemskiego punktu widzenia to także jest
bardzo ważne. Edukacja ziemska służy życiu tutaj, a duchowa - życiu na
tamtym świecie. Dlatego obydwie są konieczne. Edukacja ziemska jest jak
lewa noga, a edukacja duchowa jest jak prawa noga. Obie nogi są
potrzebne do chodzenia. Podobnie obydwa rodzaje edukacji są potrzebne w
życiu do zrobienia postępu. Lewą nogę (świat) któregoś dnia trzeba
będzie zostawić, ale prawa noga (duchowość) jest zawsze właściwa.
Większość z nas używa prawej ręki do wykonywania pracy. Co to znaczy?
Oznacza to, że powinniśmy wypełniać tylko prawe czyny i wszystkim
sprawiać radość. Nawet w codziennym życiu lewej ręki używa się do
sprzątania brudu, a prawą rękę wykorzystuje się do wykonywania swoich
obowiązków.
Co jest celem ludzkiego życia? Człowiek musi rozpoznać
podstawową prawdę, tj. zasadę atmy. Ona jest w was. Można ją poznać
tylko dzięki intelektowi, ponieważ ma on zdolność rozróżniania. Jeśli
chcecie zjeść pomarańczę, musicie obrać gorzką skórę. Nawet małpa
zdejmuje skórę z banana, zanim go zje. Podobnie intelekt musi porzucić
zło i przyjąć dobro. Jaki jest pożytek z ludzkich narodzin, jeśli
człowiek postępuje tak samo jak małpa lub bawół? Naukę można pobierać
nawet od bawołów i krów. Pasą się na polach, nie marnując ani chwili i
przeżuwają powoli wszystko, co zjadły. Podobnie, kiedy tylko spotka was
coś dobrego, zaakceptujcie to bez odwlekania. Później rozmyślajcie nad
tym i to przyswajajcie.
Studenci!
Nawet ptaki i zwierzęta zachowują się zgodnie ze swoją naturą. Jednak
człowiek pomimo swojego wykształcenia, zapomniał o swojej prawdziwej
naturze i zachowuje się jak głupiec. Jaki jest pożytek ze zdobywania
100% punktów na egzaminach, jeśli nie znacie podstawowej zasady życia?
Możecie napełniać swoje głowy wiedzą książkową i zwracać to samo na
egzaminie, aby dostać dużo punktów. Ale ile punktów zdobyliście w
dziedzinie duchowości? Nie ma sensu osiągać najlepszych wyników w
edukacji doczesnej i otrzymywać ocenę zerową w edukacji duchowej.
Niewątpliwie oceny są ważne, ale musicie także dopilnować, żeby nie
dostawać złych uwag.
Chłopiec, który przemawiał wcześniej, opowiedział o swoim doświadczeniu.
Gdy upadł w czasie jednej z sesji próbnych, pomyślał, że stracił szansę
i poczuł się bardzo smutny. Modlił się do mnie o uzdrowienie bólu, aby
mógł wziąć udział w tańcu. Widząc jego determinację i wiarę, od razu go
uleczyłem. Taka wiara i determinacja jest niezbędna do osiągnięcia
boskiej łaski. Święty Purandaradasa powiedział: "O Boże, gdy chronisz
swojego wielbiciela, jesteś Ramą, a gdy każesz niegodziwych, jesteś
Jamą! Prahladzie ukazałeś się jako Narajana, a demonowi Hiranjakasipu
objawiłeś się jako Jama. Manifestujesz się w taki sam sposób, w jaki
myśli o tobie wielbiciel".
Zawsze pomagaj, nigdy nie krzywdź. To samo głosił mędrzec Wjasa:
Paropakaraja punjaja, papaja parapidanam - człowiek zdobywa zasługi,
służąc innym i popełnia grzech, raniąc ich. Nie będzie gorszego
grzesznika od tego, kto krytykuje Boga. Nie będzie gorszego piekła niż
oddalanie się od Boga. Możecie twierdzić, że jest wielu na tym świecie,
którzy zapomnieli o Bogu, a mimo tego prowadzą wygodne życie. Bez
wątpienia żyją, ale wiodą życie jak psy i lisy. Musisz starać się żyć
jak wielbiciel, aby zdobyć boską łaskę.
Studenci!
Podtrzymujcie dobre imię tego instytutu i bądźcie wzorem dla
społeczeństwa. Takiej wdzięczności oczekuje od was instytut za otrzymane
w nim bezpłatne wykształcenie. W innych instytucjach edukacyjnych nie
dostaniecie miejsca, nie płacąc czesnego. Jednak tutaj zapewnia się
zupełnie bezpłatną edukację. Pieniądze przychodzą i odchodzą, ale
moralność przychodzi i wzrasta. Dlatego pielęgnujcie moralność. Każdą
kroplę waszej krwi powinna wypełniać wdzięczność, ponieważ jesteście
odbiorcami miłości Swamiego.
Oto mały przykład. Wicekanclerz zadzwonił do Singapuru i poprosił
instruktora, aby tu przyjechał i wyszkolił chłopców w tańcu lwa. W
rezultacie ten człowiek przyjechał i przeprowadził szkolenie. Wczoraj
wezwałem kierownika i zapytałem go: "Przyjechał tu instruktor i sprawił
nam radość. Jak możemy okazać mu swoją wdzięczność?". Kierownik
powiedział, że nie ma pojęcia. Oznajmiłem, że przekażemy mu 40 000 rupii
na pokrycie kosztów podróży. W ten sposób osobiście poświęcam uwagę
każdemu chłopcu i instruktorowi. Być może uważacie, że Swami jest w
jakimś miejscu i nie wie, co się dzieje, ale Swami jest tutaj, tam i
wszędzie jako zasada atmy. Daję satysfakcję wszystkim i biorę na siebie
wszystkie trudności i straty, które mogą wynikać z waszych działań. Lecz
wy nie jesteście w stanie tego zrozumieć.
Wszyscy nauczyciele ciężko pracowali, aby ten Dzień Sportu odniósł
wielki sukces. Pomimo zaawansowanego wieku, Radhasamy i Ramamurthi
pracowali niestrudzenie i roztaczali opiekę nad studentami. Służą w
naszym instytucie nawet na emeryturze. Wszyscy pracowali z jednością.
Gdzie jest jedność, tam jest boskość. Gdy tylko będziesz miał ze sobą
boskość, wszystko inne pójdzie za nią. Sukces Dnia Sportu jest efektem
zbiorowego wysiłku. Nie ma instytutu takiego jak nasz. Jedności,
harmonii i miłości, jakiej tutaj doświadczycie, nie można znaleźć gdzie
indziej. Przyczyną tego wszystkiego jest Swami. Miłość Swamiego
przyniosła tę jedność. Jestem gotów wydać dziesiątki milionów rupii dla
dobra studentów. Moim jedynym celem jest przemienić ich we wzorowych
obywateli. Otrzymując obficie miłość Swamiego, niektórzy ludzie
postępują w niewdzięczny sposób. Taki jest ich los. Podtrzymujcie dobre
imię instytutu wszędzie, gdzie pójdziecie. Oto, czego od was pragnę.
Jestem gotowy dać wam wszystko, o co poprosicie. Wielu ludzi, którzy tu
przyjeżdżają, jest bardzo szczęśliwych, widząc nasz instytut.
Studentki z kampusu Anantapur również bardzo ciężko pracowały. Prawdę
mówiąc ci, którzy mieszkają w Puttaparthi, mają wielkie szczęście,
ponieważ mogą codziennie otrzymywać darszan, sparszan i sambhaszan
Swamiego. Jednak studentki z Anantapur nie cieszą się takim przywilejem.
Minęło już 12 lat, odkąd odwiedziłem Anantapur, a mimo to pracują
niezłomnie i z oddaniem przekonane, że Swami jest zawsze z nimi. Ich
oddanie i rzetelność zapewni im bogate nagrody. Już niedługo odwiedzę
Anantapur i obdarzę je wszystkie błogością. Każde działanie przynosi
rezultat, ale trzeba poczekać na odpowiedni moment.
Dzisiaj wielu ludzi ogarnia strach na myśl, że dojdzie do wojny między
Indiami i Pakistanem. Nic takiego się nie wydarzy. Bharat zostanie
obdarzony pomyślnością. Bharat to święty kraj i będzie zawsze
bezpieczny. Miejscami może dojść do drobnych potyczek. W dzisiejszych
czasach nie ma jedności nawet w małej rodzinie składającej się z
czterech osób. Jak w takiej sytuacji kraj o populacji wynoszącej
dziesiątki milionów będzie wolny od małych konfliktów? Niemniej nie
będzie wojny. Wszyscy pozostaną zjednoczeni jak jedna rodzina. Módlcie
się z całego serca o pomyślność ludzkości - Loka samasta sukhino
bhawantu - niech wszystkie światy będą szczęśliwe. Będziecie szczęśliwi
tylko wtedy, gdy świat będzie szczęśliwy. Pomiędzy wami a światem
istnieje bliska i nierozerwalna więź. Intonujcie boskie imię. Módlcie
się o dobrobyt świata i uczestniczcie w działaniach służebnych.
Tłum. Dawid Kozioł
Źródło: www.sssbpt.info/ssspeaks/volume35/sss35-01.pdf
(is)