Każdy człowiek i każde żywe stworzenie dąży do osiągnięcia spokoju i
szczęścia. Wszyscy próbują poznać cel życia, ale im się to nie udaje.
Jeden na milion będzie mocno zdeterminowany, aby zrealizować swój cel i
nie spocznie, dopóki go nie osiągnie. Zwykli śmiertelnicy nie poczynią
żadnych starań w tym kierunku, ponieważ uznają, że jest to poza ich
zasięgiem. Spędzają życie w pogoni za dobrami materialnymi i
przemijającymi przyjemnościami, żyjąc w iluzji, że jedzenie, ubranie i
dach nad głową to trzy główne cele ludzkiego życia. Skupiają się na
swoich żonach i dzieciach. Nawet nie próbują zrozumieć, że istnieje
inny, wyższy cel w życiu.
Ludzie wybierają różne drogi, aby doświadczyć wiecznej błogości.
Upaniszada Tajtirija posługuje się przykładem ptaka. Jego głowa to
śraddha (szczerość). Prawe skrzydło to ritam, a lewe - satjam. Ciało
reprezentuje mahat-tattwę, a ogon - jogę. Co to jest ritam?
Trikalabadhjam ritam - zasada ritam pozostaje niezmienna w trzech
okresach czasu - w przeszłości, w teraźniejszości i w przyszłości.
Śraddha jest bardzo ważna. Śraddhawan labhate dżnianam - wiara prowadzi
do mądrości. W Bhagawadgicie Kriszna powiedział: "Osiągnie mnie ten, kto
ma śraddhę". Później dodał: "Ja jestem ucieleśnieniem śraddhy". Ktoś,
kto nie ma śraddhy, nie wykona nawet małego zadania. Śraddha jest
niezbędna, szczególnie w sferze duchowości. Do śraddhy wiedzie silna i
niezachwiana ufność. Upaniszady wyjaśniają tę zasadę na różne sposoby.
Mądrość zdobyta za pomocą śraddhy to tarakam (wyzwolenie). Brak śraddhy
to marakam (zniewolenie). Wieczną zasadę tarakam trzeba zrozumieć,
praktykować i krzewić. Oto fundamentalna nauka upaniszady Tajtirija.
Ucieleśnienia miłości!
Upaniszada Tajtirija podkreśla konieczność rozwijania śraddhy
we wszystkich dziedzinach życia. W duchowości śraddha to mantra taraka
(mantra, która każdego wyzwala). Jest wieczna i nieśmiertelna. Człowiek
może osiągnąć dżnianę (mądrość) tylko wtedy, gdy oczyści swe serce i
rozwinie pięć cech: śraddhę, satję, ritam, jogę i mahat-tattwę.
Dżniana to nie tylko wiedza książkowa. Adwajta darszanam dżnianam -
mądrością jest doświadczanie niedwoistości. W pozornej dwoistości kryje
się zasada niedwoistości. Jest to fundamentalna prawda, którą przekazuje
ta upaniszada.
Kiedy Adi Śankara kontynuował swój dżajtra jatra (zwycięski marsz), na
północy Indii spotkał wielkiego uczonego imieniem Mandana Miśra.
Wszedł z nim w uczoną dysputę. Żona Mandana Miśry, Ubhaja
Bharati, również była biegła w świętych tekstach, a szczególnie w
tych dotyczących zasad ritam, satjam, mahat-tattwam itd.
Postanowiono, że jeśli Mandana Miśra przegra debatę, przyjmie sannjasę.
Śankara wybrał Ubhaja Bharati na rozjemcę w sporze. W czasie dysputy
uważnie słuchała argumentów i kontrargumentów. Była bezstronna w swojej
ocenie i uznała, że zwycięzcą został Śankara. Jako mądra kobieta nie
czuła wstydu, że jej mąż przegrał. Zgodnie z ustaleniami Mandana Miśra
przywdział szatę sannjasina, a jego żona, jako ardhangi (lepsza połowa),
zrobiła to samo. Oboje wyrzekli się świata i głosili nauki zgodne ze
ścieżką mądrości. Ludzkie życie nie ma żadnej wartości, jeśli nie
zdobędzie się mądrości.
Mówi się: Annam Brahma, raso Wisznu, bhokta dewo Maheśwara - pożywienie
jest Brahmą, esencja to Wisznu, ten, kto je spożywa, to Maheśwara.
Odnosi się to odpowiednio do ciała, umysłu i czynów.
Manasjekam waczasjekam karmanjekam mahatmanam
Ci, których myśli, słowa i czyny istnieją w pełnej harmonii, są ludźmi szlachetnymi.
Jedność myśli, słów i czynów to ritam. Reprezentują one trójcę Brahmy,
Wisznu i Maheśwary. Dlatego należy dążyć do czystości tych trzech
elementów. Dla przykładu weźmy szklany klosz lampy naftowej. Po pewnym
czasie na szkle zbierze się cienka warstwa sadzy, w związku z czym
światło będzie słabsze. Światło zobaczycie wyraźnie dopiero wtedy, gdy
oczyścicie klosz. Musicie to zrobić. Sadzę znajdującą się na wewnętrznej
ściance klosza możemy przyrównać do ego, które otacza umysł. Z powodu
ego nie możecie ujrzeć diwja dżniana dżjoti - boskiego światła
mądrości. W jaki sposób ego ogarnia wasz umysł? Robi to wtedy, gdy
porzucacie drogę prawdy. Kiedy nie rozpoznajecie swej prawdziwej jaźni,
stajecie się egoistyczni i rozwijacie doczesne myśli i uczucia. Aby
wypędzić ego, musicie kontrolować swoje myśli i uczucia. Nie można
osiągnąć mądrości nie pozbywając się ego. Aby dostrzec jasne światło
atmy, musicie usunąć warstwę ego, pokrywającą wasz umysł. Tego uczyła
Ubhaja Bharati.
Zamieszkała ona w pustelni nad brzegami Gangesu i przekazywała swoje
duchowe nauki kobietom. Wiele z nich zostało jej uczennicami. Codziennie
rano wszystkie udawały się nad Ganges, aby zażyć kąpieli. Przy drodze
mieszkał sannjasin, którego ludzie nazywali brahmadżnianinem. Posiadł
on mądrość i wyrzeczenie. Jednakże był bardzo przywiązany do swego
glinianego dzbanka, w którym przechowywał wodę. Pewnego dnia leżał,
wykorzystując dzbanek jako poduszkę, by nikt nie mógł mu go ukraść.
Ubhaja Bharati, idąc ze swoimi uczennicami nad Ganges, rzuciła uwagę:
"Choć ten człowiek osiągnął mądrość, ma w sobie jedną małą wadę. Wyrzekł
się świata, ale ciągle jest przywiązany do glinianego naczynia, którego
używa jako poduszki". Sannjasin usłyszał jej uwagę i bardzo się
zdenerwował. Kiedy Ubhaja Bharati wracała ze swymi uczennicami,
mężczyzna wyrzucił dzbanek na drogę, aby pokazać, że wcale nie jest do
niego przywiązany. Widząc to Ubhaja Bharati powiedziała: "Myślałam, że
on ma tylko jedną wadę - abhimanę (przywiązanie). Ale widzę, że jest
jeszcze inna - ahamkara (ego). Jak ktoś z ahamkarą i abhimaną może być
dżnianinem (człowiekiem pełnym mądrości)?". To stwierdzenie otworzyło
sannjasinowi oczy.
Ubhaja Bharati przewędrowała cały kraj głosząc i propagując ścieżkę
mądrości. Kobiety z natury są ucieleśnieniami widżniany, sudżniany i
pradżniany. Posiadają wszystkie wartości. Lecz z powodu wpływu epoki
kali patrzy się na nie z pogardą. To poważny błąd. Trzeba je traktować z
należytym szacunkiem. Jednak obecnie kobiety konkurują z mężczyznami w
zdobywaniu pracy. A przecież powinny przede wszystkim troszczyć się o dom.
Jeśli wszystkie kobiety pójdą do pracy, kto zajmie się domem?
Jeśli mąż i żona pójdą do biura, kto będzie prowadził dom?
Jeśli kobiety będą uczyć cudze dzieci, kto będzie uczył ich własne dzieci?
Jeśli kobiety zajęte będą książkami, kto zajmie się pracą w kuchni?
Zarobione pieniądze mogą rozwiązać kłopoty finansowe,
ale jak poradzić sobie z problemami rodzinnymi?
Jeśli zastanowicie się nad tym głębiej,
zrozumiecie, że kobieta nie znajdzie szczęścia w biurze.
Jeśli kobiety będą zarabiać pieniądze, być może pokonają kłopoty
finansowe, ale pojawi się coraz więcej problemów w rodzinie. Kobiety są
uosobieniem odwagi i determinacji. Dzielnie radzą sobie ze wszystkimi
trudnościami i dbają o honor rodziny. Z godnością noszą tytuł grihini
(pani domu).
Aby osiągnąć mądrość, człowiek musi podążać drogą prawdy. Mówi się:
Satjam brujat, prijam brujat, na brujat satjamaprijam - mów prawdę,
mów łagodnie, nie mów nieprzyjemnej prawdy. Te trzy prawdy dotyczą
odpowiednio wartości moralnych, dharmicznych i duchowych. Wszystko
zawiera się w prawdzie. Nie musicie iść do świątyni, by odnaleźć Boga.
Prawda jest Bogiem. Ona przenika wszystko. Zapewnia wszystkim obfitość i
pomyślność. Dlatego podążajcie ścieżką prawdy. Praktykujcie prawość.
Osiągajcie mądrość. Pierwszym krokiem w tej sadhanie jest spożywanie
odpowiedniego pokarmu. Oczyszczajcie jedzenie, ofiarując je Bogu.
Annam Brahma - uważajcie pokarm za prawdziwą postać Brahmy. Raso
Wisznu - esencja pożywienia, która rozchodzi się po wszystkich
częściach ciała, jest Wisznu swarupą. Bhokta dewo Maheśwara - ten,
kto spożywa pokarm, jest samym ucieleśnieniem zasady Śiwy. Gdy człowiek
rozwija w sobie tak święte uczucia, staje się samym Śiwą.
Śiwa symbolizuje całkowite oddanie i wyrzeczenie. Na tym świecie każdy
posiada dehabhimanę (przywiązanie do ciała). Jednak Śiwa zupełnie nie ma
przywiązania do ciała. Śiwa ma jedynie atmabhimanę (miłość do jaźni).
Z półksiężycem tańczącym w falujących lokach,
przez które płyną chłodne wody Gangi,
z okiem mądrości pośrodku czoła jaśniejącym,
z szyją fioletową, lśniącą blaskiem dojrzałej jeżyny,
z ciałem pokrytym wibhuti,
ubrany w bransolety z węży i pas z wężowej skóry,
z czołem ozdobionym kropką kurkumy
i ustami malowanymi czerwienią betelu,
z rozkołysanymi kolczykami z diamentów i złota,
w smagłym, rozświetlonym ciele
- Pan z góry Kajlasa zjawił się na ziemi.
Pewnego dnia Parwati zwróciła się do Śiwy i wyraziła życzenie posiadania
domu. Powiedziała: "Panie, chodzisz od domu do domu żebrząc o jałmużnę i
nie dbasz o to, abyśmy mieli własny dom. Jak możemy żyć razem bez
należytego schronienia?". Śiwa uspokoił ją mówiąc: "Parwati, jaki jest
pożytek z budowania domu? Zanim się do niego wprowadzimy, zadomowią się
w nim szczury. Aby się ich pozbyć, potrzebny będzie kot. Później
będziemy musieli kupić krowę, aby mieć mleko dla kota. W ten sposób
nasze potrzeby będą rosnąć, a my stracimy spokój umysłu. Nie miej takich
pragnień". Śiwa nie ma przywiązania do ciała. Jest uosobieniem
całkowitego wyrzeczenia, które prowadzi do mądrości. Tego uczy ludzi Pan
Śiwa.
Czym jest mądrość? Prawdziwa mądrość to czystość myśli, słów i czynów.
Wasze ciało, umysł i działania muszą być czyste. Dlatego mówi się:
"Właściwym przedmiotem studiów ludzkości jest człowiek". Znaczy to, że
jedność myśli, słów i czynów to prawdziwe człowieczeństwo. Łatwo
stosować to w praktyce, ale nikt nie podejmuje wysiłków w tym kierunku.
Choć Ganges przepływa w pobliżu, ludzie nie biorą w nim kąpieli i nie
oczyszczają swojego ciała. Nie korzystają z wygód, które mają w zasięgu
ręki. To zwykłe lenistwo i oznaka tamoguny. Musicie pozbyć się
zwierzęcych cech, rozwijać w sobie człowieczeństwo i wznieść się do
boskiego poziomu.
Ucieleśnienia miłości!
Starajcie się osiągnąć czystość serca. Niech stanie się to waszym
najważniejszym dążeniem. Z czystością serca możecie osiągnąć wszystko.
Aby zyskać czystość serca, musicie spożywać uświęcone pożywienie. Ten,
kto przygotowuje posiłek, powinien mieć święte uczucia. W dawnych
czasach ortodoksyjni bramini spożywali jedynie posiłki przyrządzone
przez ich żony. A to dlatego, że pani domu zawsze dobrze życzy całej
rodzinie. Z kolei jeśli zatrudniacie kucharzy, Bóg jeden wie, z jakimi
uczuciami przyrządzają jedzenie! Nieczyste myśli kucharza przenoszą się
na żywność i zatruwają wasz umysł. Annam Brahma - jedzenie jest
Bogiem. Dlatego należy je przygotowywać ze świętymi uczuciami. Czystość
fizyczna nie wystarczy, umysł również musi być czysty. Musicie
dopilnować, żeby warzywa używane do przygotowywania jedzenia, pozyskiwać
w prawy sposób. Dla przykładu, mąż przynosi warzywa z targu. Być może
wykorzystał swoje stanowisko i nie zapłacił za nie albo sam sprzedawca
nabył je nieuczciwie. Jedząc takie warzywa, zatruwacie swoje umysły.
Nawet nie zdajecie sobie sprawy, że spożywana przez was żywność ma wpływ
na działania, jakie podejmujecie. Nieczysty pokarm prowadzi was do
nieczystych czynów.
Ucieleśnienia miłości!
Spożywajcie jedzenie dopiero po odmówieniu modlitwy i ofiarowaniu go
Bogu. Tylko wtedy posiłek stanie się uświęcony i rozjaśni wasz intelekt.
Niedaleko aszramu Śiwanandy mieszkał w swej pustelni sannjasin. Był
pobożną duszą. Pewnego dnia jeden starszy kupiec ofiarował pieniądze na
przygotowanie posiłku dla mieszkańców aszramu w jedenastym dniu po
śmierci swej młodej żony. Bogacz ofiarował dużą sumę pieniędzy jej ojcu,
więc dziewczyna została jego żoną. Młoda kobieta spędziła jakiś czas w
domu męża, przeklinając swój los. Rozgoryczona takim życiem, któregoś
dnia skoczyła do Gangesu i zakończyła swój żywot. Jedenastego dnia
kupiec przeprowadził ostatnie rytuały. W aszramie przestrzegano zasady
nieprzyjmowania przygotowanych na zewnątrz posiłków, dlatego kupiec
przekazał na ten cel pewną sumę pieniędzy. Wraz z mieszkańcami aszramu
na posiłek zaproszono również poczciwego sannjasina. Tej nocy nie mógł
spokojnie zasnąć. We śnie widział młodą dziewczynę. "Nigdy nie miałem
takich myśli ani pragnienia przyjemności zmysłowych. Czemu męczy mnie
ten koszmar?" - rozmyślał sannjasin. Obraz dziewczyny nie opuszczał go
nawet w czasie medytacji. Poszedł więc do swego guru Satczitanandy i
przedstawił mu swój problem: "Swami, skąd biorą się te nieczyste
wizje?". Guru powiedział mu, by się nie martwił. Skontaktował się z
kupcem, porozmawiał z nim i odkrył prawdziwą przyczynę śmierci jego
żony. Zrozumiał, że pojawiała się ona w snach sannjasina, ponieważ zjadł
on posiłek przygotowany na ostatni rytuał. Od tego czasu sannjasin jadał
tylko owoce i mleko. Bhikszannam deha rakszanartham - pokarm jest
podstawą utrzymania ciała. Samochód porusza się dzięki benzynie.
Podobnie ciało potrzebuje pokarmu, aby mogło funkcjonować. Zatem
człowiek musi spożywać taki czy inny pokarm, aby utrzymać ciało. Czasami
macie złe sny i złe wizje w medytacji. To skutek spożywania nieczystej
żywności. Zanim zaczniecie gotować, musicie dowiedzieć się, czy produkty
zostały nabyte w uczciwy sposób. Dopiero wtedy żywność nadaje się do
spożycia.
Przed posiłkiem powinniście odmówić modlitwę:
Brahmarpanam brahma hawir
brahmagnau brahmanahutam
brahmajwa thena ganthawjam
brahma karma samadhina.
Jeśli modlicie się ze świętymi uczuciami, posiłek staje się uświęcony.
Pewnego razu król Wikramaditja zwołał wielkie zebranie i zadał pytanie:
"Czy intelekt (buddhi) góruje nad inteligencją (medhas)?". Zebrani
stwierdzili, że inteligencja jest potężniejsza, ale król się z tym nie
zgodził. Powiedział, że intelekt zajmuje wyższą pozycję, ponieważ jest
wielkiej świętości i posiada wiedzę o najwyższej
jaźni. Buddhi grahja mathindrijam - intelekt znajduje się ponad
umysłem i zmysłami.
Ucieleśnienia miłości!
Przed posiłkiem śpiewajcie świętą mantrę. Tylko wtedy świętość dotrze do
waszych serc. Annam Brahma, raso Wisznu, bhokta dewo Maheśwara -
pożywienie jest Brahmą, esencja to Wisznu, ten, kto je spożywa, to
Maheśwara. Odnosi się to odpowiednio do ciała, umysłu i czynów. Czystość
myśli, słów i czynów jest prawdziwą mądrością. Nie musicie podejmować
innych praktyk duchowych. Ludzie wykonują różne sadhany. Lecz one dają
jedynie chwilowe zadowolenie. Z drugiej strony, jeśli wasze myśli, słowa
i czyny są czyste, doświadczacie wiecznego szczęścia.
Ucieleśnienia miłości!
Ritam nie podlega zmianom w trzech okresach czasu - w przeszłości,
teraźniejszości i w przyszłości. Oto jest prawdziwa mądrość. Zmianom
podlega marakam (przywiązanie), ale tarakam (wyzwolenie) jest niezmienne.
Zrozumcie zasadę wyzwolenia dzięki łasce sadguru
i odkryjcie różnicę między tym, co wieczne, a tym, co przemijające.
Poznajcie tajemnicę wyzwolenia (so'ham),
którą wasza dżiwatma (indywidualna jaźń)
powtarza nieustannie we wszystkich trzech stanach:
dżagratu (jawy), swapny (snu) i suszupti (snu głębokiego).
Możecie należeć do różnych religii lub społeczności; musicie zrozumieć
mantrę taraka. Dzisiaj ludzie nazywają siebie wielbicielami, ale ich
działania temu zaprzeczają. Ich myśli, słowa i czyny są pełne kłamstwa i
nieprawości. Ich miłość skażona jest egoizmem i interesownością. Udają
wielbicieli, jeżdżą po całym świecie i angażują się we wszelkie złe
czyny. Na zewnątrz wydają się pobożni, ale wewnętrznie wypełniają ich
złe skłonności. Dla pieniędzy rujnują sobie życie. Trzymajcie się z
daleka od takich ludzi. Nawet spojrzenie im w twarz jest grzechem.
Niektórzy wielbiciele mówili: "Swami, chcemy uczestniczyć w obchodach
twoich urodzin, ale nie możemy dostać urlopu. Dlatego załatwiliśmy sobie
zwolnienie lekarskie i przyjechaliśmy do ciebie". Powiedziałem im:
"Takie postępowanie jest niewłaściwe. Nieważne, że nie możecie
przyjechać, ale nie mówicie nieprawdy".
Przestrzegajcie satja wratam (ślubowania prawdy). Tylko wtedy dostąpicie
wizji Sarweśwary (Pana wszechświata). Jedynie modlitwa może was
oczyścić. Dzięki modlitwie spłynie na was mądrość, a tą modlitwą jest:
Annam Brahma, raso Wisznu, bhokta dewo Maheśwara. Nie potrzeba innej
praktyki duchowej.
Dla aspirantów duchowych ustanowiono dziewięć ścieżek oddania. Są to:
śranawam (słuchanie), kirtanam (śpiewanie), wisznusmaranam (kontemplacja
Wisznu), padasewanam (służenie jego lotosowym stopom), wandanam
(pozdrawianie), arczanam (oddawanie czci), dasjam (służenie), sneham
(przyjaźń), atmaniwedanam (poddanie się).
Musicie rozwijać przyjaźń z Bogiem. Jeśli Bóg zostanie waszym
przyjacielem, będzie do was należał cały świat. Lecz dzisiaj
nieszczęśnicy tracą przyjaźń z Bogiem. Niełatwo jest się z Nim
zaprzyjaźnić. Jednak powinniście starać się o to ze wszystkich sił. Gdy
tylko zawrzecie przyjaźń z Bogiem, korzystajcie z niej w pełni dzięki
sadhanie. Nie traćcie czasu na czcze rozmowy.
Ucieleśnienia miłości!
Zawsze mówcie prawdę. Tego właśnie musicie się dziś nauczyć. Prawda
jest podstawą waszego życia. Prawda jest Bogiem. Dlatego nigdy nie
schodźcie z drogi prawdy.
Studenci!
Kontynuując swoją edukację w tym miejscu i słuchając nauk Swamiego,
musicie stać się idealnymi istotami ludzkimi. Ludzie z dalekich krajów
czekają na okazję, aby tu przyjechać. Wy otrzymaliście świętą szansę
nieustannego przebywania w boskiej obecności - skorzystajcie z niej w
pełni. Nigdy nie używajcie ostrych słów. Nie mówcie nieprawdy. Czasami
mówienie prawdy może sprowadzić niebezpieczeństwo. W takiej sytuacji
zachowajcie milczenie. Musicie wyjść poza dwoistość prawdy i nieprawdy.
Wszyscy jesteście młodzi i to jest najlepszy czas, aby wejść na świętą
drogę. Wyjedź wcześnie, jedź powoli, dojedź bezpiecznie.
Nie zależy mi zupełnie na świętowaniu moich urodzin. Wielbiciele
pragnęli przygotować rozmaite programy z tej okazji. Lecz nie wyraziłem
na to zgody. To spotkanie odbywa się tylko dlatego, że zebrało się was
tutaj tak wielu. W przeciwnym razie nie miałoby dla mnie znaczenia. Dla
mnie każdy dzień jest świętem. Zawsze jestem pełen błogości. Jestem
ucieleśnieniem wiecznej błogości. Jaka to błogość? Nie jest to coś, co
dostaje się od innych. Nie oczekuję od innych, aby dawali mi błogość.
Moja błogość pochodzi z wnętrza.
Nitjanandam, parama sukhadam, kewalam dżnianamurtim, dwandwatitam,
gagana sadrusjam, tattwamasjadi lakszjam, ekam, nitjam, wimalam,
aczalam, sarwadhi sakszibhutam, bhawatitam, trigunarahitam - Bóg jest
ucieleśnieniem wiecznej błogości, jest On mądrością absolutną, jest
jednym bez drugiego, poza przeciwieństwami, rozprzestrzenia się i
przenika jak niebo, jest celem wskazanym przez mahawakję Tat twam
asi, jest wieczny, czysty, niezmienny, jest świadkiem wszystkich
funkcji umysłu, pozostaje poza wszystkimi stanami umysłu i trzema gunami
- sattwy, radżasu i tamasu.
Jestem ponad wszelkimi atrybutami. Możecie w to wierzyć lub nie, ale
jestem uosobioną błogością. Jeśli uważacie inaczej, błąd leży w was.
Wszystko, co robię, jest dla waszego własnego dobra, pomyślności i
szczęścia. Prowadźcie życie wypełnione błogością i wolne od skażenia.
Oto czego od was pragnę. Nigdy nie mam zmartwień ani nie doświadczam
cierpienia. Czemu miałbym się martwić, jeśli mam wszystko? Nie mam
pragnień. Cokolwiek mówię i czynię, robię to dla waszego dobra, a nie
dla siebie. Przybyłem ze względu na was. Dlatego korzystajcie w pełni z
mojej obecności. Zawsze jestem gotów pod warunkiem, że rozwijacie święte
myśli. Prowadźcie boskie życie. Czasami nie rozmawiam z wami. Wtedy
myślicie: "Może popełniliśmy jakiś błąd i dlatego Swami się do nas nie
odzywa?". Prawdę mówiąc, w mojej naturze nie leży szukanie wad u innych.
Moje widzenie jest święte. Zawsze widzę w was dobro. Zło, które
dostrzegacie, jest waszym własnym wyobrażeniem. Ponieważ jest w was zło,
widzicie je również u innych. Ale dla mnie nawet zło wygląda jak dobro.
Dlatego nie miejcie żadnych wątpliwości co do Swamiego.
Samsajatma winasjati - kto wątpi, zginie. Miejcie silną wiarę.
Ucieleśnienia miłości!
Przyjmujcie z radością gości, którzy do was przyjdą i okażcie im
należny szacunek. Dzielcie się swoją miłością ze wszystkimi. Nakarmcie
głodnych. Tylko w ten sposób osiągniecie spokój umysłu. Zjednoczcie
swoje myśli, słowa i czyny. Nie ma większej mądrości. Praktykujcie
ritam. To droga do tarakam (wyzwolenia). Jeśli co jakiś czas się
wahacie, jesteście najbardziej nieszczęśliwymi ludźmi. Chwiejność jest
naturą małpiego umysłu. Należycie do rodzaju ludzkiego. Rodząc się jako
istota ludzka, powinniście pracować nad stałością umysłu. Ludzkość
jest symbolem tarakam (wyzwolenia). Małpi umysł reprezentuje marakam
(przywiązanie).
Ucieleśnienia miłości!
W te urodziny musicie nauczyć się czegoś bardzo ważnego - nie marnujcie
czasu na czcze rozmowy. Raz straconego czasu nie można odzyskać.
Zważcie, że prawda jest Bogiem. Satjannasti paro dharma - nie ma
większej dharmy niż przestrzeganie prawdy. Dlatego podążajcie drogą
prawdy i praktykujcie prawość.
Tłum. Anna Kołkowska
red. Dawid Kozioł
Źródło: Sai Ram 39/2003 (from www.sssbpt.info/ssspeaks/volume35/sss35-22.pdf)
(is)