Wszyscy ludzie dążą tego, aby było im łatwo; do wysokiej pozycji społecznej i dobrobytu.
Niewielu szuka intelektu, mądrości i dobrego charakteru.
Cóż ponadto można przekazać temu zgromadzeniu szlachetnych dusz?
Drodzy studenci!
Każda istota na tym wielkim świecie pragnie wiecznego szczęścia. Jak
można uzyskać to szczęście? Piękno jest szczęściem, a szczęście jest
słodkim sensem życia. Jakie rzeczy są piękne na tym świecie? Człowieka
pociąga wiele rzeczy na różne sposoby. Myślicie, że tym, co pociąga,
jest ich piękno. Ale piękno jest przemijające, bez względu na to, czy
dotyczy ludzi, zwierząt czy przedmiotów.
Dla przykładu, to jest róża. Wygląda pięknie. Jak długo jednak będzie
trwało jej piękno? Może skończyć się dzisiaj lub jutro. Opadną z niej
płatki i straci swoje piękno. Kiedy straci swe piękno, nie będzie już
dawać ci szczęścia. Nie sposób znaleźć trwałego piękna i trwałego
szczęścia na tym świecie. Szczęście, które zawsze trwa, można zdobyć
tylko od Boga. Na tym świecie trwały jest tylko Bóg - reszta jest
tymczasowa jak przepływające chmury. Anitjam asukham lokam - ten
świat jest tymczasowy i pełen nieszczęścia. Jak można zaznać wiecznego
szczęścia w tym ulotnym świecie pozbawionym szczęścia? Jeśli chcecie
doświadczać wiecznego szczęścia, musicie przyjąć schronienie w Bogu,
który jest ucieleśnieniem szczęścia. Bóg jest też ucieleśnieniem piękna.
Możesz doznać wiecznego szczęścia, kontemplując piękną postać Boga.
Dlatego też przyjmij schronienie w Bogu. Dopiero wówczas będziesz mógł
doświadczać wiecznego szczęścia. Kiedy zaznajesz wiecznego szczęścia,
możesz stać się nieśmiertelny. Dzisiaj człowiek uważa jednak za trwałe
chwilowe szczęście, jakie otrzymuje od świata. Dlatego Adi Śankara
ostrzegł człowieka:
Ma kuru dhana dżana jauwana garwam,
Harathi nimeszath kalah sarwam.
Nie bądź dumny ze swego majątku, potomstwa czy młodości.
Fala czasu może je zniszczyć w jednej chwili.
Jak długo będzie trwać duma z młodości, pieniędzy, itd.? Wszystko to jest chwilowe.
Kiedyś pewien student udał się do osoby wróżącej z ręki. Czytając z jego
dłoni, człowiek ten wykrzyknął: "Masz bardzo dobrą linię bogactwa! Mój
drogi, będziesz bardzo bogaty". Słysząc to, student bardzo się ucieszył.
Czytając dalej z jego dłoni, człowiek ten rzekł: "Mój drogi, będziesz
też wysoko wykształcony". Radość studenta nie znała granic. Człowiek
czytający z ręki powiedział też: "Zdobędziesz sławę i dobre imię".
Student był zachwycony. Następnie człowiek czytający z ręki zamilkł na
pewien czas. Wyglądał na bardzo zamyślonego. "O czym pan myśli? Czy chce
pan jeszcze coś powiedzieć?" - spytał student. Człowiek czytający z ręki
rzekł: "Linia twojego życia jest bardzo krótka". Usłyszawszy to student
popadł w przygnębienie. Można być bardzo bogatym, wysoce wykształconym i
zdobyć wielki rozgłos. Jaki jest jednak z tego pożytek, jeśli żyje się
krótko? Podobnie człowiek może zaznać chwilowo wszelkiego szczęścia, ale
pozostanie rozczarowany, o ile nie doświadczy wiecznego szczęścia.
Szczęście, jakie czerpie się z tego świata, nie jest trwałe.
Gautama Budda wstał w środku nocy, spojrzał na żonę i syna i pomyślał o
swym królestwie. Potem powiedział do siebie: 'Jak długo trwa wszystko na
tym świecie? Szczęście, jakie dają te nietrwałe rzeczy, nie jest stałe.
Muszę zdobyć trwałe szczęście nirwany (wyzwolenia)'. Postanowiwszy tak,
w jednej chwili porzucił wszystko. Jeśli człowiek chce doświadczać
wiecznego szczęścia na tym tymczasowym świecie, powinien prowadzić swe
życie uważnie i ostrożnie. Pragnienie stałego szczęścia wiedzie
człowieka do niwritti (drogi wewnętrznej), podczas gdy pragnienie
ziemskiego szczęścia kieruje człowieka do prawritti (drogi zewnętrznej).
Dlatego powinniście dążyć do tego, żeby doświadczać stałego szczęścia.
Dzisiejszy człowiek, choć jest wysoce inteligentny i wykształcony, nie
potrafi uświadomić sobie tej prawdy.
Ból i przyjemność są wspólne dla człowieka i innych stworzeń
Podczas wojny Mahabharaty mędrzec Wjasa zauważył małego robaka
uciekającego z wielką szybkością. Spytał go: "Dlaczego biegniesz tak
szybko?". Dał robakowi zdolność mówienia i czekał na odpowiedź. Robak
odparł: "Swami, zaraz nadjedzie z wielką prędkością rydwan Ardżuny. Gdy
poczułem drżenie ziemi, poraził mnie strach. Muszę dotrzeć do domu,
zanim rydwan nadjedzie, więc uciekam". Wjasa słysząc to zdziwił się.
Zapytał: "Jesteś tak drobnym stworzeniem. Jak to jest, że masz w sobie
tyle miłości do życia?". Robak odparł na to: "Swami, pierwiastek życia
jest taki sam we wszystkich stworzeniach, czy małych, czy dużych.
Człowiek jest wykształcony, inteligentny i wielki, jednak szczęście,
wygody i ziemskie przyjemności, jakich doznaje, są takie same jak te,
których my zaznajemy. To nie postać jest ważna. Każda istota, czy to
wielka, czy mała, kocha swe życie. Wszystkie inne stworzenia zaznają
takich samych ziemskich przyjemności, jak człowiek. Człowiek jest
szczęśliwy jedząc pyszne jedzenie, my również czerpiemy tego rodzaju
szczęście podczas jedzenia. Człowiek czuje się szczęśliwy zajmując się
rodziną, my również to odczuwamy".
Doświadczenie to otworzyło oczy mędrcowi Wjasie. Powiedział do siebie -
No proszę, ten mały robak powiedział głęboką prawdę. Każda żywa istota
doznaje tego samego bólu i przyjemności. Nie ma pod tym względem różnicy
pomiędzy człowiekiem, a innymi stworzeniami. Zarówno on, jak i one
doznają takiego samego szczęścia i smutku. Tym, co odróżnia człowieka od
innych stworzeń, jest jego inteligencja. Jeśli spotka się kogoś
płaczącego, pyta się go: "Dlaczego płaczesz?" - ponieważ smutek jest
nienaturalny dla człowieka. Czy jednak pytasz się jakiegoś szczęśliwego
człowieka: "Dlaczego nie płaczesz?". Nie, ponieważ szczęście jest
naturalne dla człowieka, a smutek jest nienaturalny. Dzisiaj to, co
nienaturalne dla człowieka, uważacie za naturalne, a to, co naturalne -
za nienaturalne. Ponieważ ludzie nie potrafią dziś zrozumieć, co jest
dla nich naturalne, a co nienaturalne, w swoim złudzeniu myślą, że
pomiędzy ludźmi a innymi żywymi istotami istnieje wielka różnica. Nie ma
różnicy pomiędzy doświadczeniami przyjemności i bólu, jest jedynie
różnica w upadhi (postaci). Możecie myśleć, że mniejsze stworzenia
cierpią mały ból, a duże stworzenia - wielki, albo że ból, jakiego
doznaje człowiek, jest dużo większy w porównaniu do bólu innych
stworzeń. Jest to wielki błąd. Smak kropli wody ogromnego oceanu jest
taki sam, jak smak samego oceanu. Możecie myśleć, że w kropli wody z
oceanu jest bardzo mało soli. Ilość soli może być mała, ale jakość
słonego smaku jest taka sama, jak jakość słonego smaku oceanu. Podobnie,
doznanie przyjemności i bólu jest takie samo dla wszystkich żywych istot.
Utrzymujcie równowagę umysłu
Jak człowiek powinien postępować? Bhagawadgita naucza:
Sukhadukhe samekruthwa labhalabhau dżajadżajau - powinieneś
zachowywać równowagę w szczęściu i smutku, w zysku i stracie, w
zwycięstwie i klęsce. Człowiek powinien jednakowo podchodzić do
przyjemności i bólu, pochwały i krytyki. Oto prawdziwa joga.
Samatwam jogam ućjate - zrównoważenie nazywane jest prawdziwą jogą.
Mędrzec Wjasa ogłosił światu to, czego dowiedział się od tamtego robaka
i wezwał człowieka do rozwijania równowagi umysłu. Nie dostrzegajcie
różnic związanych z postacią. Ważna jest nie postać, ale jakość i cnoty.
Główną cechą człowieka jest możliwość utrzymywania zrównoważonego
umysłu. Człowiek przywiązuje dziś wielką wagę do postaci. Myśli, że
forma jest najważniejsza. Ale głód jest taki sam dla matki i noworodka.
Matka je ryż, natomiast dziecko pije mleko. Pożywienie jest różne, ale
doznanie głodu to samo dla obojga. Podobne doznania są wspólne dla
wszystkich istot. Mędrzec Wjasa był wielkim joginem i człowiekiem
mądrości, który skodyfikował Wedy, ale nawet on nie potrafił zrozumieć
tej prawdy, dopóki nie spotkał tego robaka. Człowiek może otrzymać wiele
lekcji nawet od małych stworzeń. Przyroda uczy go wielkich ideałów.
Człowiek nie zazna wiecznego szczęścia jedynie przez czytanie świętych
tekstów czy słuchanie nauk nauczycieli. Nie może otrzymać go w darze.
Aby doświadczyć szczęścia, powinien stosować rozróżnianie, należycie
wnikając w każdą sprawę. Powinien badać, co jest prawdziwe, a co
nieprawdziwe, w obowiązkach w swoim codziennym życiu. Powinien
rozróżniać pomiędzy tym, co wieczne, a tym co krótkotrwałe, pomiędzy
kszetrą i kszetradżnią (polem i znawcą pola). Ciało ludzkie jest
kszetrą, a świadomość to kszetradżnia. Jak można rozpoznać tę
świadomość? Świadomość możesz rozpoznać jedynie przy pomocy ciała. Ciało
jest podstawą. Świadomości nie można zobaczyć gołym okiem. Tego, czego
nie można zobaczyć gołym okiem, można doświadczyć jedynie poprzez
skierowanie wzroku do wnętrza. Nazywa się to medytacją. To duchowa
praktyka, podczas której zamykasz oczy i starasz się doświadczyć tego,
czego nie możesz zobaczyć gołym okiem. Normalną praktyką jest też
chodzenie do świątyni. Dlaczego ludzie idą do świątyni? Idziecie tam,
aby zobaczyć Boga i oddać Mu cześć. Ale gdy stajecie przed podobizną
Boga zamykacie oczy. Podróżujecie długo, by dotrzeć do świątyni i
zamykacie oczy przed posągiem bóstwa. Dlaczego nie cieszycie oczu
ukochaną postacią Boga? Przyczyną jest to, że posąg jest tylko
widzialnym wyobrażeniem niewidzialnego Boga. Błogość, jaka emanuje z
posągu, jest niewidzialna. To dlatego możesz doświadczać niewidzialnego
szczęścia z pomocą niewidzialnej mądrości, bo sam je posiadasz.
Świadomość jest obecna w każdym człowieku. Jest ona świadkiem
wszystkiego, czego on doświadcza. Chłopiec, który mówił wcześniej,
wspominał o tym.
Doświadczajcie atmy kontemplując Boga
Pewnego razu podczas rozmowy z ministrami i dworzanami w czasie kolacji,
król Dżanaka poczuł zmęczenie i poszedł do swej sypialni. Królowa i
słudzy wykonali swoją służbę dla króla i on zasnął. Widząc to królowa
poleciła służbie wyjść, a sama usiadła naprzeciw króla. Po pewnym czasie
król nagle zerwał się z łóżka i zaczął głośno powtarzać: "Czy to jest
prawda, czy tamto?". Królowa zaniepokoiła się i zadawała królowi
pytania, lecz on zamiast odpowiedzieć, wciąż powtarzał "Czy to prawda,
czy tamto?". Wtedy królowa wysłała służbę, by zawołali ministrów.
Ministrowie przybyli i zapytali króla o jego wątpliwości. Ale król nadal
powtarzał "Czy to prawda, czy tamto?". Ministrowie wezwali więc mędrca
Wasisztę. Mędrzec zapytał: "Królu, co się stało?". Ale nawet na pytanie
mędrca Wasiszty król udzielił tej samej odpowiedzi. Mędrzec Wasiszta
zamknął oczy i zatopił się w medytacji. Ponieważ posiadał wiedzę o
trzech czasach - przeszłości, teraźniejszości i przyszłości - dowiedział
się o co chodzi i powiedział: "Królowi przyśnił się sen. Oto co w nim
zobaczył. Stracił królestwo i błąkał się po lesie. W lesie cierpiał
ostry głód. Zaczął krzyczeć: 'Jestem głodny, jestem głodny'. Była tam
jakaś grupa złodziei, którzy coś jedli. Na jego widok pomyśleli sobie:
'Ten facet wygląda jak król!'. Ulitowali się i ofiarowali mu jedzenie.
Kiedy król wyciągnął rękę, aby przyjąć pożywienie, przyleciał orzeł i
porwał mu je z rąk. Ponieważ nie mógł obronić nawet ofiarowanego mu
jedzenia, zaczął jeszcze głośniej krzyczeć: 'Jestem głodny, jestem
głodny'. I właśnie wówczas obudził się. Podniósłszy się ze snu,
zobaczył, że leży na swym łożu w sypialni swojego pałacu, a we śnie
wędrował po lesie, krzycząc: 'Jestem głodny, jestem głodny'. Dlatego
zaczął się zastanawiać, co jest prawdą, to czy tamto". Mędrzec odsłonił
to wszystkim obecnym.
Później Wasiszta zwrócił się do króla i uświadomił mu rzeczywistość:
"Królu! Ani to, ani tamto nie jest prawdą. Tym, co jest prawdziwe,
jesteś ty. Ty byłeś we śnie i jesteś również na jawie. Sen nie istnieje
na jawie, a jawa nie istnieje we śnie. Prawdziwe jest to, co istnieje w
obu tych stanach, zarówno we śnie jak i na jawie. W prawdziwym stanie
wyrzeczenia życie jest zaledwie snem. Wiedząc, że sen ten może zniknąć w
każdej chwili, człowiek powinien żyć bez przywiązań".
Jakie jest głębsze znaczenie tej opowieści? Wszystko, czego
doświadczacie na tym świecie, zniknie ostatecznie pewnego dnia w łonie
czasu. Trwałe jest tylko doświadczanie atmy. Doświadczyć atmy można
jedynie poprzez kontemplację Boga. Kontemplując Boga można doświadczać
wiecznego szczęścia - jest On prawdziwy i wieczny. Dlatego właśnie
opisywany jest jako nirgunam, nirandżanam, sanathana niketanam,
nitja, śuddha, buddha, mukta, nirmala swarupinam.
Nie ma cech, skazy, jest ostatecznym schronieniem, jest
wieczny, czysty, oświecony, wolny i jest ucieleśnieniem świętości.
Wieczne szczęście możecie zdobyć jedynie od Boga. Wszystkie inne
doznania nigdy nie dadzą wam trwałego szczęścia. Jeśli jesteście głodni,
idziecie do stołówki, płacicie 2 rupie, jecie placki czapati i
zaspokajacie swój głód. Kiedy głód jest zaspokojony, czujecie się
szczęśliwi. Jak długo jednak trwa wasze szczęście? Po dwóch godzinach
znów jesteście głodni. Stąd też szczęście czerpane z jedzenia czapati
jest jedynie krótkotrwałe. Aby zaspokoić głód musicie znów jeść.
Wszelkie doczesne szczęście jest tymczasowe i ulotne. Dlatego Adi
Śankara powiedział:
Punarapi dżananam punarapi maranam,
Punarapidżanani dźatare sajanam,
Iha samsare bahu dustare,
Kripajapare pahi murare.
O Panie! Zostałem schwytany w to koło narodzin i śmierci
i wiele razy zaznałem męczarni w łonie matki.
Przedostanie się przez ten ocean ziemskiego życia jest bardzo trudne.
Proszę, zabierz mnie przez ten ocean i udziel mi wyzwolenia.
Wszystko na tym świecie jest tymczasowe jak przemijające chmury. Nikt
nie wie, kiedy będzie musiał opuścić to ciało. Ciało jest ulotne jak
bańka na wodzie, a umysł jest niespokojny jak szalona małpa. Dlatego nie
idź za ciałem, nie idź za umysłem - idź za sumieniem. Sumienie jest
twoim świadkiem. Jeśli idziesz za zmiennym umysłem i tymczasowym ciałem,
skutki także muszą być tymczasowe.
Na tym przemijającym świecie możecie zaznawać jakiegoś szczęścia, jeśli
macie majątek i inne udogodnienia, jednak nawet to nie jest
gwarantowane. Jest wielu ludzi na świecie, którzy mają wszystko, ale nie
mogą zaznać szczęścia. Dritarasztra miał olbrzymi majątek i królewskie
wygody, a mimo to brakowało mu szczęścia. Chociaż miał miękkie łoże z
piór, umysł jego był niespokojny i gorejący jak wulkan. Fizyczne wygody
nie mogą dać prawdziwego szczęścia. Jeśli ktoś ma pieniądze, może kupić
klimatyzator. Jednak klimatyzator ten będzie schładzał tylko ciało, a
nie umysł. Umysł schłodzi jedynie kontemplacja Boga.
Możecie mieć wszystkie rodzaje wygód, nie potrafią one jednak uspokoić
niespokojnego umysłu. Ardżuna powiedział do Kriszny: Czanczalam hi manah
Kriszna pramathi balawadrudham - "Umysł jest bardzo niestały,
niespokojny i potężny. Umysł ten jest niezwykle zmienny, uparty i
niebezpieczny. Jak mam z nim zaznawać szczęścia?". Na to Kriszna odparł:
"Och, głuptasie, rób jak mówię. Nie idź za swym umysłem. W ogóle nie
myśl o umyśle. Pomijaj go zupełnie. Zawsze myśl o Bogu". Ardżuna
zapytał: "Swami, jak mogę myśleć o tobie, gdy walczę na polu bitwy?".
Kriszna powiedział: Mam anusmara juddhjacza - "Pamiętaj o mnie i
walcz. Możesz być w samym ogniu bitwy, ale walczy tylko twoje ciało. Co
robi umysł? Skup umysł na mnie".
Jeśli będziesz rozmyślać i kontemplować Boga we wszelkich
okolicznościach i sytuacjach, na pewno doświadczysz wiecznego szczęścia.
Możesz tego dokonać. Nie ma co do tego wątpliwości. W twoim umyśle jest
dość siły, aby to zrobić.
Dostrzegajcie Boga w każdym
Każdy jest obdarzony boską mocą. Błędem jest sądzić, że mają ją tylko
niektórzy ludzie, inni zaś nie. Od małego brzdąca po starego człowieka,
od ubogiego po milionera, od malutkiego owada po wielkie zwierzę, jest
ona obecna w każdym. Postać może się różnić, ale boskość jest obecna we
wszystkich w równej mierze. Wykonuj swoje obowiązki w każdych
okolicznościach. Wykonuj swoje obowiązki szczerze. Cokolwiek widzisz,
uważaj, że jest to boskie. Jeśli będziesz patrzeć mając doczesne
uczucia, zobaczysz tylko fizyczny i ulotny świat. Patrz na świat z
boskimi uczuciami. Upaniszady mówią: Sahasra sirsza purusza
sahasraksza sahasra pad - kosmiczna istota ma tysiąc głów, oczu i nóg.
Wszystkie głowy są Jego, wszystkie postaci są Jego. Kiedy żywisz takie
uczucia, jakże szczęśliwy i spokojny się stajesz! Jeśli natomiast
widzisz różnice związane z postacią, będziesz mieć dwoisty umysł i
stracisz spokój. Ta dwoistość jest główną przyczyną braku spokoju.
Człowiek z dwoistym umysłem jest na wpół ślepy. Dwoistość czyni nas
ślepymi na prawdę. Rozwijaj poczucie, że ty i ja jesteśmy jednym, a
wszechświat uważaj za postać Pana. Jak mówią Wedy: Sarwam Wisznumajam
dżagat - Pan Wisznu przenika cały wszechświat. Boska moc jest taka sama
we wszystkich. Dlatego nigdy nikogo nie krytykuj, nie ośmieszaj ani nie
miej do nikogo nienawiści. Postrzegaj w każdym Boga, nieustannie
rozmyślaj o Bogu i poddaj Mu się. Tylko wtedy możesz zdobyć wieczne
szczęście. Jeśli chcesz osiągnąć wieczne szczęście, musisz przyjąć
schronienie w Bogu. Jeśli pragniesz tylko fizycznego i doczesnego
szczęścia, musisz cierpieć.
Ramajana uczy wielu subtelnych prawd. Rawana był bardzo potężny i
wykonał wielką pokutę. Mimo to nie potrafił opanować swego pożądania.
Chciał wykorzystać przyrodę, lekceważąc Stwórcę. Sita, która była córką
matki Ziemi, symbolizuje przyrodę. Czyją własnością jest przyroda? Jest
ona własnością Boga. Jeśli chcesz posiąść przyrodę bez woli Boga, jaki
spotka cię los? Rawana chciał posiąść Sitę, która była małżonką Ramy.
Jaki był ostatecznie jego los? Stracił królestwo, rodzinę i w końcu
spotkała go zguba. Jeśli próbujesz ukraść własność kogoś innego, na
pewno dopadnie cię smutek. Jedynie kiedy zdobędziesz łaskę Boga, masz
prawo do Jego własności. Rawana, wskutek swego pożądania i ego, chciał
siłą porwać Sitę. To doprowadziło do jego upadku.
Co jest główną podstawą Ramajany? Główna przyczyna Ramajany to kama i
krodha (pragnienie i gniew). Manthara symbolizuje gniew, a Surpanaka
przedstawia sobą pożądanie. Manthara i Surpanaka są odpowiedzialne za
całą historię Ramajany. To właśnie Manthara stała się przyczyną zesłania
Ramy do lasu, a Surpanaka była odpowiedzialna za porwanie Sity na Lankę.
Te dwie postaci tworzą podstawę Ramajany. Podobnie kama i krodha
odpowiadają za wszystkie cierpienia człowieka. Ludzie myślą, że cierpią
wskutek wpływu dziewięciu graha (planet). W rzeczywistości nie powodują
one niczyjego cierpienia, wypełniają jedynie swoje obowiązki. Są jednak
dwie grahy, które odpowiadają za wszystkie wasze cierpienia. To kama i
krodha, które są bardzo potężne i powodują ogromne cierpienia u
człowieka. Co powinniście robić, aby nad nimi panować? Powinniście
rozwijać przyjaźń z Bogiem. Tylko Bóg jest waszym prawdziwym i stałym
przyjacielem.
Prahlada jako dziecko powiedział swemu ojcu: "Ojcze, może i masz siłę,
aby pokonać wszystkie światy, ale cóż takiego osiągnąłeś, skoro nie
jesteś w stanie pokonać własnych zmysłów i czitty (myśli)? Myślisz w
swoim złudzeniu, że tak wiele osiągnąłeś. Tak naprawdę jednak nie
osiągnąłeś niczego. Jak ten, który poddał się swoim wewnętrznym wrogom,
może cokolwiek osiągnąć?".
W ten sposób Prahlada dał lekcję swemu ojcu. Ty też musisz ujarzmić
swoich wewnętrznych wrogów. Jak możesz ich pokonać? Jest to możliwe
tylko przez zdobycie łaski Boga. Jest wielu takich, którzy nie
doświadczyli boskości. Jednakże wiele szlachetnych dusz z pomocą
modlitwy i pokuty osiągnęło wielkie moce. Jeśli uzyskasz łaskę Boga,
wówczas możesz zawojować cały świat. Stąd też powinieneś zasłużyć sobie
na Jego miłość. Czas to Bóg. Uświęcaj czas i zbaw swoje życie przez
kontemplację Boga i służenie Bogu.
Bhagawan zakończył swój dyskurs bhadżanem Prema mudita manase kaho.
Tłum. Grzegorz Leończuk
red. Bogusław Posmyk
Źródło: Sanathana Sarathi, sierpień 2012
(isdk)
Notka redakcyjna:
Niniejszy dyskurs nie występuje w serii Sathya Sai Speaks; został opublikowany w Sanathana Sarathi, August 2012.