Ucieleśnienia boskiej miłości! Samjak kirtanam sankirtanam -
najlepszy sposób śpiewania bhadżanów to śpiew zbiorowy. Istnieje wielka
różnica między kirtanem, a sankirtanem. Kirtan ma charakter
indywidualny. Śpiewają go pojedyncze osoby w celu spełnienia swoich
modlitw. Natomiast intencją sankirtanu jest dobrobyt całego
wszechświata. Sankirtan nazywany jest również samadżika bhadżan (wspólny
śpiew). Ten sposób śpiewania pierwszy zainicjował Guru Nanak, założyciel
sikhizmu.
Sankirtan służy zademonstrowaniu jedności w różnorodności. Kiedy wszyscy
uczestnicy łączą się, by zaśpiewać zgodnie jednym głosem, opisuje się to
jako sankirtan.
Cztery rodzaje sankirtanu
Istnieją cztery rodzaje sankirtanu: pierwszy to guna sankirtan, drugi to
lila sankirtan, następnie mamy bhawa sankirtan i ostatni - nama sankirtan.
Guna sankirtan dotyczy takich bhadżanów, w których wielbiciel wymienia
chwalebne cechy Boga, doświadcza jedności z Bogiem i nabywa tych boskich
przymiotów. Tak śpiewał Tjagaradża. W jednym ze swoich kirtanów wołał:
"Panie, jesteś nie do opisania! Czy może Brahma albo inni bogowie oddać
pełnię chwały Twoich wspaniałych dokonań? Wyczekuję Twojej łaski.
Wysłuchaj moich błagań. Oddałeś mędrcowi syna, którego zabrał bóg
śmierci. Pokonałeś bożka miłości. Uwolniłeś z więzienia Wasudewę i
Dewaki. Ochroniłeś Draupadi, gdy modliła się do Ciebie w rozpaczy. Byłeś
obrońcą Pandawów. Wyrwałeś z biedy bramina Kuczelę. Uratowałeś z niewoli
16 000 panien". W ten sposób Tjagaradża wyliczał w swych pieśniach
chwalebne cechy Boga.
Gita Gowindam jest formą lila sankirtanu
Lila sankirtan wyraża radość wielbiciela ze świętych zabaw Boga, łączy
śpiew z ekstatycznym tańcem i całkowicie absorbuje wielbiciela. Za
przykład może służyć "Gita Gowindam" Dżajadewy.
Bhawa sankirtan najlepiej ilustruje sama Radha, która wyrażała wiele
różnych uczuć skierowanych do Boga i utożsamiała się z Bogiem w każdym
swoim nastroju odzwierciedlającym jej oddanie. Ukazywała swoje oddanie
na pięć sposobów: santa (uspokojenie), sankhja (przyjazność), watsalja
(wieczna miłość), anuraga (miłość w afekcie), madhura (słodycz). Radha i
Mira wyrażały bhawa sankirtan.
Nama sankirtan prezentuje w swoich kirtanach Czajtanja. "Wszystkie imiona
są Twoje. Nie ma nic w całym kosmosie, co nie nosiłoby piętna Twojego
imienia i Twej postaci". Swarupa dharam santam sarwanamadharam Śiwam,
satczitananda rugam adwajta, satjam, śiwam, sundaram. (Tu Swami
zaśpiewał tę ślokę). Czajtanja rozkoszował się śpiewaniem imienia Pana,
które wyrażało wszystko, co jest we wszechświecie piękne i chwalebne.
Podczas gdy w poprzednich wiekach wielbiciele wybierali jeden ze
sposobów śpiewania chwały Pana, to największym szczęściem mieszkańców
Prasanthi Nilajam jest możność radowania się czterema formami
sankirtanu. Śpiewane tu bhadżany są połączeniem wszystkich czterech
rodzajów wspólnego śpiewu.
Znaczenie namalikhitam
Istnieje jeszcze inny, specjalny sposób oddawania czci imieniu Pana.
Jest to namalikhitam - pisanie boskiego imienia. Kontemplowanie w
umyśle imienia Pana, wymawianie ustami i pisanie ręką służy do
osiągnięcia trikarana suddhi - czystości umysłu, mowy i czynów.
Imię Pana wielbiono na różne sposoby na całym świecie. Dżajadewa zawsze
radował się boskimi lilami (zabawami) i doświadczał w sobie obecności
Boga. Tym radościom z boskich gier poświęcał wszystkie swoje codzienne
czynności i był przekonany, że nie potrzebuje niczego, prócz miłości
Boga. Jego miłość roztapiała się w boskiej miłości, aż stał się
prawdziwym ucieleśnieniem miłości Boga. Ponieważ ludzie nie zrozumieli
duchowego znaczenia jego kirtanów, błędnie zinterpretowali znaczenie
kompozycji Dżajadewy.
Gdy Hanuman zakończył swą misję na Lance, zanim powrócił do Ramy,
przybył do Sity i poprosił ją o błogosławieństwo. Wtedy matka Sita
pobłogosławiła Hanumana w ten sposób: "Hanumanie! Pełen jesteś
waleczności, inteligencji i hartu ducha. Obyś nigdy się nie zestarzał".
Te słowa jednak nie uradowały Hanumana. Widząc jego rozczarowanie, Sita
ponownie go pobłogosławiła: "Obyś żył jak nieśmiertelni". Nawet to nie
zadowoliło Hanumana. Sita spróbowała raz jeszcze: "Hanumanie! Jesteś
pełen cnót! Niech mieszkańcy wszystkich trzech światów wychwalają twoje
zalety". Hanuman poczuł się zakłopotany i spuścił głowę, jakby wstydził
się słuchać Sity. W końcu Sita pobłogosławiła go: "Oby Śri Rama zawsze
ciebie kochał!". Hanuman poczuł uniesienie, gdy tylko usłyszał te słowa.
"To wszystko, czego potrzebowałem" - stwierdził. "Muszę zasłużyć na
miłość Ramy. Życie pozbawione Jego miłości jest kompletnie
bezwartościowe. Jest jak śmierć za życia. Jedyna rzecz, jakiej
potrzebuję, to miłość Ramy".
Hanuman był biegły w muzyce. Nikt nie śpiewał lepiej niż on. Nawet
Narada1 i Tumbara2 nie potrafili mu pod tym
względem dorównać. Hanuman, tak wybitny muzyk, zawsze śpiewał imię Ramy.
Nabożny śpiew jest potokiem miłości do Boga
Jaka jest zatem istota sankirtanu? Jego zasadniczym celem jest
wzbudzenie miłości do Boga. Dopasowując swój głos, melodię, uczucie i
rytm do właściwego brzmienia pieśni, wielbiciel powinien zatracić się w
śpiewie. Święte słowa pieśni, tworzące harmonię uczucia, oddania i
miłości, powinny stanowić potok miłości płynący ku Bogu. Tylko taki
śpiew można nazwać nabożnym.
Kiedy pieśń wykonywana jest bez zrozumienia słów i bez najmniejszego
choćby wewnętrznego poczucia szczerej miłości do Boga, jest to wykonanie
mechaniczne. Bhawa (uczucie), raga (melodia) i tala (rytm) są niezbędne
we właściwym śpiewie. Nawet nazwa Bharat wyraża połączenie tych trzech
elementów - bha-ra-ta. Ich kombinację znaleźć można w każdej czynności
dnia codziennego. Dotyczy to nawet studiowania. Bhawa w odniesieniu do
studiowania jakiegoś przedmiotu wyraża się w gruntownym zrozumieniu tego
przedmiotu. Raga oznacza miłość do przedmiotu, a tala to wyrażanie
wiedzy w sposób spójny i zrozumiały.
Poznajcie znaczenie słów pieśni
Podczas wykonywania pieśni Tjagaradży brak rozumienia słów przynosi
groteskowe skutki. Pieśni Tjagaradży napisane zostały w telugu. Muzycy
tamilscy, którzy są ekspertami w tej dziedzinie sztuki, wykonując pieśni
Tjagaradży często przekręcają słowa pieśni i czynią je niezrozumiałymi.
W jednej ze swych pieśni Tjagaradża śpiewa: "Ne pogadakunte nikemi
kodhawu Rama?" - Co stracisz, Ramo, jeśli nie będę modlić się do
ciebie?. Wykonawca tamilski zaśpiewał tę pieśń w taki sposób, że ten
wers znaczył: "Co stracisz, jeśli będę jadł pakody (warzywa w
cieście)?". To bardzo ważne, żeby znaczenie słów, emocje kompozytora i
melodia pieśni były wyraźnie wyeksponowane podczas wykonywania jej na
nagarasankirtanie (śpiewie w procesji) czy na sesji bhadżanowej. Kiedy
ktoś nie rozumie słów pieśni, powinien zapytać o to kogoś, kto poznał
ich znaczenie.
Ucieleśnienia boskiej miłości! Traktujcie wspólne śpiewanie jako święte
ćwiczenie duchowe. Nawet jeśli nie jesteście muzykalni, wymawiajcie
imiona Pana z uczuciem i miłością.
Nie ma w tej epoce kali wspanialszego środka do osiągnięcia Boga niż
recytowanie imion Pana. Dhjana (medytacja) w kritajudze, jadżnia
(ofiara) w tretajudze, arczana (oddawanie czci) w dwaparajudze i nama
sankirtana (recytacja imienia Pana) w kalijudze są zalecanymi metodami
do urzeczywistnienia Boga.
Powtarzanie boskiego imienia to lek na wszelkie dolegliwości. Kiedy imię
śpiewane jest w formie pieśni z muzyką, napełnia serce bezgraniczną
rozkoszą. Wielu panditów recytuje boskie imiona w formie ślok
(wersetów). Jednak nie doświadczają oni wielkiej tęsknoty zawartej w
tych ślokach. Niektórzy aktorzy potrafią wymawiać słowa głośno i
wyraźnie, tyle że bez jakiejkolwiek głębi uczucia. Ale kiedy imiona
śpiewa się melodyjnie, dotykają one serca śpiewaka i słuchaczy. Nawet
niewierzący i agnostycy z uznaniem kiwają głowami, gdy słuchają takiej
muzyki.
Melodyjnie śpiewana pieśń porusza struny serca
Słowa pieśni można zaśpiewać w tak prozaiczny sposób, że nie wywołają
żadnego wrażenia u słuchacza. Ale kiedy zaśpiewa się je melodyjnie, jak
na przykład w pieśni Rama nanna kapadu (Ramo, zbaw mnie), poruszają
one struny serca. (Tu Swami zaśpiewał tę pieśń, demonstrując jej urok).
Taką słodycz zawiera w sobie pieśń, gdy śpiewa się ją melodyjnie.
Każdy, bez względu na to, czy dobrze zna się na muzyce czy też nie,
powinien z uwagą przysłuchiwać się prowadzącemu śpiew i starać się
powtarzać słowa pieśni z uczuciem.
Niektórzy uczestnicy sesji bhadżanowej w ogóle nie poruszają ustami.
Mogą twierdzić, że śpiewają pieśni mentalnie, nie okazując tego na
zewnątrz. To nie jest właściwe. Jeśli masz w sobie uczucie oddania,
powinno ono zostać wyrażone przez usta uczestniczące w śpiewie. Jedynie
wtedy można twój śpiew nazwać sankirtanem - śpiewaniem w harmonii ze
wszystkimi. Musisz śpiewać boskie imiona głośno, na całe gardło, aż do
granic możliwości. Tylko na taki śpiew Bóg odpowie w pełni i obdarzy swą
łaską. Nikt nie przyjdzie na ratunek tonącemu człowiekowi, jeśli jego
wołanie będzie cichutkie. Jedynie wtedy, gdy tonący będzie krzyczeć z
całych sił, jego wołanie zostanie usłyszane i ludzie przybiegną na
pomoc. Sankirtan oznacza śpiewanie z zaangażowaniem i żarliwością.
Wszyscy powinni zrozumieć, że każda część ciała i każdy jego organ dany
jest człowiekowi, by służył do świętego celu: język wymawia imię Pana,
ręce składają ofiarę, stopy prowadzą do świątyni i tak dalej. Tych
narządów nie można używać w celach błahych i bezbożnych. Uświęcając
wszystkie narządy zmysłów, człowiek powinien oczyścić umysł i
kontemplować Boga.
Jedyny sposób na oczyszczenie skażonego świata
Ucieleśnienia boskiej miłości! Nie jest możliwe opisanie słodyczy i
świętości imienia Pana. Śpiewanie boskiego imienia przyniesie wam
korzyści i obdarzy radością proporcjonalnie do intensywności waszego
oddania, z jakim to czynicie. Wszyscy powinni starać się śpiewać boskie
imiona w harmonii ze sobą. Obecnie pięć żywiołów tego świata -
przestrzeń, powietrze, ogień, woda i ziemia - jest skażonych. Brakuje
wam czystej wody i czystego powietrza. Dźwięki, które słyszycie, są
nieczyste. Ziemia jest zanieczyszczona. Kalijuga stała się kalmasza-jugą
(wiekiem nieczystości). Aby oczyścić to wszystko, jedynym sposobem jest
śpiewanie imion Pana.
Ludzie w dzisiejszych czasach spędzają większość swojego czasu na
oglądaniu telewizji i wideo. Czy jest zatem niespodzianką, że dzieci
urodzone w takich warunkach są produktem telewizji? Od najmłodszych lat
zachowują się jak aktorzy. Uwielbiają popisywać się. Winę za to ponoszą
rodzice. Dawniej, gdy kobieta była ciężarna, słuchała opowieści o
Prahladzie, Satjawanie i innych szlachetnych postaciach. To miało dobry
wpływ na dziecko w łonie matki.
Śpiewanie boskich imion oczyszcza atmosferę
Eksperymenty w Rosji i w innych krajach wykazały związek pomiędzy
spożywanym pokarmem a mentalnością człowieka. Na przykład zaobserwowano,
że gdy podczas ciąży matka piła sok jabłkowy, dziecko po urodzeniu
okazywało upodobanie do jabłek.
Recytacja imion Pana pomoże oczyścić atmosferę w wyniku absorbowania
świętych fal dźwiękowych. Moc fal dźwiękowych działa na podobieństwo fal
radiowych, które przenoszone są na wielkie odległości i odbierane.
Atmosferę skażoną nieczystymi falami dźwiękowymi można oczyścić
śpiewaniem boskiego imienia.
Podobnie, uświęcone myśli, czysta mowa i idealne działania oczyszczą
pozostałe skażone żywioły. Nie ma lepszego środka czyszczącego niż to.
Wydano dziesiątki milionów rupii na oczyszczenie wód Gangesu. Jaki sens
miały te zabiegi, skoro Ganges nadal zanieczyszczany jest ściekami?
Najpierw należy zadbać, by do rzeki nie spływały brudy.
W ten sam sposób należy zatrzymać napływ złych myśli i napełnić umysł
czystymi, boskimi treściami recytując imię Boga.
Każdy uczestnik sesji bhadżanowej powinien śpiewać imię Pana i w ten
sposób służyć dla oczyszczenia atmosfery i pomyślności narodu.
tłum.: Jacek Rzeźnikowski,
red.: Bogusław Posmyk
Źródło: www.sssbpt.info/ssspeaks/volume25/sss25-08.pdf
(is)
1 Narada - mityczny riszi, mistrz muzyki i wynalazca winy
2 Tumbara - mityczny niebiański muzyk