Nawaratri (Daśara)
Swami z dwoma chłopcami po przedstawieniu Ramakathy w czasie Daśary w 1993 roku
Daśarę (Nawaratri) obchodzimy, aby ogłosić światu istnienie boskiej wszechpotężnej formy (sarwa śakti swarupini), aspektu Matki. Przez 10 dni (9 nocy) wielbimy i czcimy trzy formy matki, mianowicie Durgę, Lakszmi i Saraswati.
Durga występuje w postaci energii śakti swarupini - obdarza siłami fizycznymi, mentalnymi i duchowymi; Lakszmi obdarowuje nas wszelką pomyślnością (ajśwarją). Saraswati daje nam siłę intelektu, siłę rozróżniania i siłę wysławiania się.
W rzeczywistości nasza fizyczna matka ucieleśnia trzy aspekty: Durgi, Lakszmi i Saraswati. Obdarza nas wszelką energią i siłą. Zapewnia nam wszelkie bogactwo oraz pomaga nam wzrastać i rozwijać się. Dąży także do tego, aby jej dzieci zdobyły sławę i dobre imię dzięki edukacji. Wszystkie te boskie zasady przejawiają się i łączą w naszej matce.
Święto Nawaratri ma nam uświadomić, że matka jest ważna, że ją kochamy i że będziemy podążali drogą, która sprawi jej radość. Natomiast ludzie kupują kwiaty i oddają cześć posągom Durgi, Lakszmi i Saraswati, ignorując boskie aspekty własnej matki. Matka, która cię urodziła, jest prawdziwym ucieleśnieniem Durgi, Lakszmi i Saraswati.
Nawaratri obchodzi się także na cześć zwycięstwa, jakie Para-śakti (bogini energii obecna w mikro- i makrokosmosie) odniosła nad asurą (demonem), siłami zła.
Nawaratri to święto dla uczczenia zwycięstwa dobra nad złem. Ucieleśniona boska moc (Para-śakti) w swych różnych przejawieniach: sattwicznym jako Mahasaraswati, radżasowym jako Mahalakszmi i tamasowym jako Mahakali, pokonała siły zła, nieprawości i egoizmu w czasie trwającej dziewięć dni walki. Dziesiątego dnia upamiętniającego to zwycięstwo, w dzień Widżajadaśami, przeprowadza się końcowe ceremonie.
Trzy boginie oraz Matka Sita z Lawą i Kuszą
Nawaratri ze Swamim w 1946 roku
W latach 40. XX wieku Puttaparthi było małą wioską. Jednak w czasie Nawaratri stawała się zatłoczona skupiona całkowicie na uroczystościach duchowych i skoncentrowana wokół Sathya Sai Baby (Swamiego). W 1946 roku obchody Nawaratri (Daśary) były wyjątkowe - pełne duchowego zapału i cudownych zdarzeń. Oto krótki opis, który Śrimati Widżaja Kumari przedstawiła w swej książce Anyatha Saranam Nasthi [Other Than You Refuge There Is None].
Pierwszego dnia skromny aszram w Puttaparthi przystrojono kwiatami i innymi dekoracjami. Wielbiciele Swamiego byli bardzo podekscytowani. Swami przybył w żółtej szacie i niebieskim woalu. Wielbiciele przystroili Swamiego koralami, a na palce założyli mu pierścienie. Gdy się pojawił, wydawało się, że wygląda jak Matka Durga. Baba wysiadł z palankinu ozdobionego kwiatami. Rozległ się melodyjny dźwięk bhadżanów, a uwznioślona duchowo i pełna entuzjazmu grupa powoli przechodziła przez wioskę Puttaparthi. Wielbiciele byli świadkiem cudownych zdarzeń. Z czoła Swamiego obficie sypało się białe wibhuti (święty popiół).
Trzeciego dnia Swami przyjechał odziany w zieloną szatę, kremowy woal i czerwone dhoti. Darszan (boskie widzenie), jakiego udzielił wielbicielom, był naprawdę niezwykły. Jeśli spojrzeć z jego lewej strony, można było powiedzieć, że Swami wyglądał jak Matka Parwati - nosił żółtą szatę, sari ozdobione czerwoną lamówką, bransoletki na przedramieniu, kolczyk w nosie i jaśmin we włosach. Gdy wielbiciele patrzyli z jego prawej strony, widzieli w nim Pana Śiwę: wibhuti na czole, trójząb w ręce, zmierzwione włosy, tygrysią skórę, węża i, co najdziwniejsze, trzecie oko (duchowe wewnętrzne oko) pośrodku czoła.
W czwartym dniu Swami wysiadł z palankinu przybrany jak paw i wyglądał jak Kartikeja (Subramanja), syn Pana Śiwy i Matki Parwati. Na czole miał nawet pastę z drewna sandałowego, znak Pana Kartikeji. Tłumy wielbicieli codziennie rosły.
Każdego dnia Nawaratri Swami jechał w przepięknie udekorowanym palankinie, a w Widżajadaśami, dziesiątego dnia, który jest symbolem zwycięstwa dobra nad złem, przygotował dla swoich szczęśliwych wielbicieli kolejne cudowne wydarzenie. Przeprowadził abhiszekam (świętą ceremonię obmywania) posągu Sai Baby z Śirdi, którą obserwowały tłumy zatopionych w błogości wielbicieli. Celem tych ablucji było osłabienie gniewu i sił zła na świecie. Później Swami rozdał prasadam.
W 1946 roku Widżajadaśami było napełnionym energią duchową, świętym wydarzeniem, które zorganizował Swami, a którego świadkami byli szczęśliwi wielbiciele.
(dk)
Źródło: www.sathyasai.org/events/festival/navarathri
**Pobierz tekst do druku